Den mamma som jag blev

Lite på övertid antar jag veckans bloggtema från Mymlan. Jag trodde nog alltid att jag skulle bli mamma. Och att jag skulle bli mamma till pojkar. Och så blev det ju också. Men jag hade nog inte trott att jag skulle bli en masarinmamma. Mamma till en pojke med downs syndrom. En pojke som snurrade runt hela min mammaroll.

På många sätt har Masarin förändrat mig. Han utmanar mig genom sina ständiga rymningar, sin envishet, sin tydlighet att gå sin egen väg, att alltid kräva lite mer. På lika många sätt överraskar han mig i min kärlek, min ömhet, min glädje och min stolthet över honom.

Masarin har gett mig ett par extra känselspröt. De gör mig sårbar och stark på samma gång. De fastnar i andras ord och handlingar. De tolkar och värderar. De påminner mig dagligen om att jag är mamma till ett annorlunda barn. Ibland vill jag bara slita av mig dem och vara en vanlig mamma. Och på ytan ser det kanske så ut. Att jag bara är en helt vanlig mamma. Men under vilar en sorg över att den mamman blir jag aldrig mer.

Den här mamman som jag är nu måste ställa krav. Den mamman jag nu är måste ta plats och kanske vara obekväm. Den mamma jag nu är måste ofta förklara och ligga ett steg före. Den mamma jag är nu måste hantera andras fördomar och uppfattningar om hur en familj ska se ut.

Men den mamma jag är nu får också uppleva en storebror som är oerhört mån om sin lillebror. Den mamma jag är nu får uppleva en man som har en mycket speciell relation till Masarin. Den mamma jag är nu blir också avlastad av våra familjer som älskat Masarin från första stund. Där finns också gamla och nyfunna vänner som ser mig utan att jag behöver använda mina känselspröt. Allt detta behöver den mamma som jag blev.

Och det är sant att marken blomstrar där han går.

26 svar so far »

  1. 1

    Iris said,

    Och – utan att känna dig – så tror jag att världen skulle se bättre ut med fler mammor som du.

    Masarinmamman: Och utan att känna dig ska du veta hur glad jag blev av dina fina ord!

  2. 2

    Vad vackert du skriver om den mamma som du blev! Och å vad jag känner igen mig i mycket, som att vilja slita av de där känselspröten och bara få vara en helt vanlig mamma…

    Själv lyckades jag inte riktigt få ihop något om att vara mamma, det är tusen och en tankar ännu… Men det fick bli om min mamma och annorlunda barnbarn – jag minns att du för länge sen skrev ett fint inlägg om det och jag hörde ett av programmen på tendens…

    Hoppas ni får en fortsatt skön sommar! Ser ut så på frukostbilderna!

    Kram

    Masarinmamman: Hoppas ni också får den finaste av somrar. Och glöm inte att du är den finaste mamman för din lilla honungspojke!

  3. 3

    Soffan said,

    världens bästa masarinmamma!

    Masarinmamman: Och du är en av de där vännerna!

  4. 4

    Ulla said,

    Kan bara hålla med om att du skriver så fint om att vara mamma. Och att jag känner igen mig mycket i det du skriver. Det blir inte alltid som man tänkt sig men det har blivit bra ialla fall till slut. Hoppas att ni får en riktigt skön sommar. kram

    Masarinmamman: Ja, det blir ju bra! Det har bara blivit några fler och annorlunda aspekter på det. Önskar dig och familjen en riktigt skön sommar. Kram!

  5. 5

    Petra said,

    Kära du, dina ord rör mig till tårar. Och du är norra Europas bästa mamma för de fina, fina pojkarna. kram

    Masarinmamman: Hoppas ni får en fortsatt fin sommar! Så ses vi på IT-girlsens middag i augusti! Kram

  6. 6

    Camilla said,

    Masarinmamman,

    Så väldigt fint du skriver! Som alltid. Om kraven, sorgen, kärleken och stoltheten – och de välbekanta känselspröten.

    Jag trodde knappt att jag skulle bli mamma ens en gång, och ännu mindre till en masarinkille. Fast samtidigt fick jag en märklig känsla av självklarhet så fort jag såg honom, som om jag egentligen alltid vetat. Och nu ska jag bli mamma igen, vilken dag som helst. Undrar till vem…

    Önskar dig och din fina familj en underbar sommar!

    Masarinmamman: Åh, grattis! Vad spännande med en bebis. Håller tummarna för att allt går fint!

  7. 7

    Misen said,

    Vilka fina ord om att vara mamma. Jag hittade hit från Mymlans blogg och har kollat på tidigare inlägg, vad fint du skriver om ert liv. Jag hade massor av funderingar som gravid hur det skulle vara om lillpuffen skulle födas med något ”fel”… Men jag antar att man inte ens kan föreställa sig hur det är. Eller jo det kan jag lite mer nu efter att ha läst din blogg! Kram

    Masarinmamman: Välkommen hit! Oro för ens barn är något jag känner igen mig i. Det börjar redan i magen och sedan verkar det pågå resten av livet, i alla fall om jag tänker på hur min egen mamma är ;-)

  8. 8

    ann-marie said,

    Åhh vad fint du skriver, sitter här med tårar i ögonen. Ha en skön sommar med dina fina killar.

    Masarinmamman: Hoppas ni också får en fortsatt skön sommar!

  9. 9

    Grodansmamma said,

    Fina ord som vanligt!
    Har ni lust att komma och hälsa på oss på Sandholmen? Vi är där och kommer så vara i 5 veckor nu. Vi hörs! Kram

    Masarinmamman: Vi ser fram emot att få träffas på Sandholmen och att inspektera nya familjemedlemmen! Kram

  10. 10

    Maria said,

    Du skriver så fantastiskt, sätter fingret på alla de känslor som snurrar runt i kroppen. Har skrattat och gråtit om vartannat när jag läst din blogg den senaste månaden, kan inte sluta, den är beroendeframkallande!
    Vi fick för tre månader sedan en liten Downing, Elsa, och din blogg är det första jag läser där jag verkligen känner igen mig och dina ord blir ett stöd! Tack.

    Masarinmamman: Först och främst – stort grattis till lilla Elsa! Njut av din alldeles egna speciella dotter! Och det gör mig mycket glad att läsa att bloggen varit ett stöd för dig. Den här resan är fantastisk och omtumlande på alla sätt och man behöver stöd för att förstå att livet inte går under, det får bara en ny dimension. Stor kram!

  11. 11

    Jenny said,

    Hjärtat hjärtat, dina vackra texter får tårarna att rulla. Jag har sagt det innan men säger det igen. Vilken välsignelse för Masarinen och för Tom att just du och din M blev deras fina fina föräldrar. Men jag förstår också hur det ständigt påverkar er på alla sätt. Längtar så efter er och dig. Det blir underbart att ses redan på onsdag. kramar tills dess!

    Masarinmamman: Det var härligt med ert besök – och vilken fin tårta pojkarna gjorde av sina egenhändigt plockade smultron!

  12. 12

    Annika said,

    Vad fint du skriver! Jag känner också igen mig! Har ju Emma snart 10 år som har DS!

    Masarinmamman: Tack Annika!

  13. 13

    Helena said,

    Men du….du är ju BÅDE en vanlig mamma och en ovanlig mamma (eller vad man nu ska kalla det). Så tänker jag – jag älskar att vara den mer vanliga mamman åt mina killar och jag älskar det spännande uppdraget att vara mamma åt Lilla L. Det sistnämnda är ju en erfarenhet som inte alla får med sig i livet och det ser jag som en stor gåva.

    Masarinmamman: Du är en klok människa!

  14. 14

    sara said,

    Du skriver vackert!
    Passar på att fråga Camilla är du milos mamma? ska han bli brorsa? Grattulerar i så fall mvh s Tuvans mamma

    Masarinmamman: Tack Sara!

    • 15

      Camilla said,

      Jo Sara,

      det är jag som är Milos mamma. Han ska alltså bli storebror – om nu den i magen vill komma ut någon gång! Hoppas allt gick bra med ert småsyskon, att ni alla mår gott och att vi ses på nån DS-träff snart!

      Camilla

  15. 16

    Monica said,

    Hej Mamma Mazarin!
    Åh, vilken fin mamma du verkar vara!! TACK för att du finns och att du skriver så fint, jag vet att det betyder så oerhört mycket för min dotter och hennes familj!!(även för oss!)
    Jag har ”kikat” in på din blogg flera gånger, och fler lär det bli!!
    Jag som skriver är lycklig mormor till ”Pessan” Johanna.
    Sköt om er allihop!!
    Kram från Monica

    Masarinmamman: Hej mormor Monica! Jag blir lika glad varje gång jag får en sådan här fin kommentar, det är en förunderlig känsla att mina ord kan betyda något för andra. Krama din fina prinsessa från mig.

  16. 17

    Sassa said,

    Dina barn har nog fått den finaste mamman. Så underbara ord! Hittade hit via abbe pappan.. / Sassa

  17. 18

    Mamma J said,

    Som de andra redan har skrivit – du skriver så huden knottrar sig, så att ögonen fylls av tårar.

    Vilken fantastisk mamma masarin och hans bror har!

  18. 19

    Tack alla ni för era kommentarer. Jag blir rörd och berörd av era fina ord. Tusen tack! Ni är ljuvliga människor.

  19. 20

    sara said,

    Camilla, vad kul, väntar med spänning! Tuvan fick en lillebror den 6 mars, han mår prima o var nästan 3 gånger så stor som henne då han föddes;-) hoppas oxå vi ses snart! kram ss

    • 21

      Camilla said,

      Det blev en lillebror här också, en alldeles ”vanlig” en… Han kom tidigt i onsdags morse och verkar må fint!

      Sköt om er, hela familjen!

  20. 22

    Abbes pappa said,

    Oj oj oj. Det där var väldigt fint. Och väldigt mitt i prick. Inte för att jag är förvånad, du brukar formulera dig fantastiskt. Men ändå. Tack för det inlägget!

    Kram
    /Abbepappan

  21. 23

    fjortisensmorsa said,

    Ramlade in av en slump och blev tagen av din text. Har jobbat med barn och vuxna med DS och så mycket kärlek har jag nog aldrig fått på något annat arbete. Du skriver ord som berör och värmer hjärtat. Hoppas att ni får en fin sommar!

    Masarinmamman: Vad glad jag blir. Masarin ger som tur är dubbelt vad han tar :-)

  22. 24

    Mia Hård-Lindhoff said,

    Kära du! Kikar in på din blogg såhär första dagen på jobbet efter semester(det stod i metro att man skulle mjukstarta…), och fick tårar i ögonen av det här inlägget. Rakt in i hjärtat som så många gånger. Stor kram
    mia

  23. 25

    Cecilia said,

    Ohh, så fint! Är ju också mamma till en liten masarinkille och de där känselspröten känner jag väl igen (även om jag tyvärr inte förmår uttrycka det så väl som du). Ibland vill man bara kasta av sig dem, men samtidigt så har ju livet blivit så oändligt mycket rikare med dem på. Hoppas att ni har haft en bra sommar!! Kram kram

  24. 26

    pålle said,

    Alla tankar och kärlek till dig världens bästa syster och mamma till dina underbara pojkar!
    Gråter alltid när jag läser det du skriver, du skriver så bra!
    Nu njuter vi av Ljusterö och lilla P leker med pojkarnas leksaker och är överförtjust.
    LOVE från oss tre


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar