Vi gillar att läsa

Bokmasarinen

Jag älskar böcker! Bombadill har glädjande samma lust medan M oftast somnar mitt i läsningen vilket lett till en allt högre växande bokhög på hans nattduksbord. Masarin har fram till sin tvåårsdag varit helt ointresserad av böcker men senaste månaden har även han insett tjusningen! Favoriten skymtas på bilden (Max badar).

Nu har Grannfrun utmanat mig med inspiration från Bokhora. Efter vår flytt är det ännu ingen riktig ordning i våra bokhyllor så jag gör en fri tolkning av utmaningen.

Otippad etta visade sig vara Marianne Fredriksson som jag har sju romaner av (tänk vad Simon och ekarna satte igång)!

Därefter Klas Östergren med sex romaner (favoritförfattare, Gentlemen skulle jag nästan vilja skriva ett eget inlägg om och det var efter att jag läst den första gången jag förstod att jag måste bo i Stockholm någon gång i mitt liv).

Sedan Stig Dagerman med fem romaner (tillskrivs mina studier i litteratur-vetenskap).

Fyror och treor finns så många; deckare, klassiker, samtidsromaner). Jag nöjer mig så.

I barnens bokhylla trängs böckerna, osorterade. Men en snabb överblick visar att vi främst läser svenska barnboksförfattare. Och vilka författare sen! Astrid Lindgren dominerar stort (barnen har fått ärva ganska många av mina gamla böcker). Sedan finns det ett flertal, nästintill sönderlästa av

  • Barbro Lindgren/Eva Eriksson (Vilda bebin, Max-böckerna)
  • Gunilla Bergström (Alfons)
  • Pija Lindenbaum (Lill-Zlatan, Gittan-böckerna, Kenta)
  • Jan Lööf (Bombadill älskar dem, jag har halvneurotiskt förhållande)
  • Olof och Lena Landström (Bu och Bä, Nisse)

Och får man klumpa ihop en genre (eller två) tror jag ändå att monster- och dinosaurieböckerna leder barnboksklassen.

Denna gång undrar jag hur det ser ut i era bokhyllor Abbes pappa, Grodansmamma, MammapappabarnAna Udovic och Lilla L?

10 svar so far »

  1. 1

    Bondhustrun said,

    Jag är inte utmanad så jag kommenterar bara lite, först vilken extremt GULLIG bild! Vilken pussunge.

    Vi gillar också att läsa, mina barn ÄLSKAR Jan Lööf men jag är som du säger lite kluven, men det börjar tippa över åt det positiva hållet även för min del. Det är lite roligt när barnen blir större, min äldsta fyller sju snart och han är ju mycket för fakta och spännande historier, lite mytologi och lite Egypten och så vidare, och så har vi läst Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta som kvällsböcker. Fina grejer! Pija Lindenbaum är favorit här också, liksom Mamma Mu (fyraåringen är besatt).

    Masarinmamman: Åh vad roligt att höra om er bokhylla! Och vad bra, nu vet jag någon som jag kan utmana framöver :-)

  2. 2

    Lisa said,

    Åh jag är ju också utmanad. Får ta tag i det här på en gång. Tror att våra barnbokhyllor är ganska lika. Ska genast kolla.

  3. 3

    Grodansmamma said,

    I am in!
    Skönt avbrott i allt jobb och alla sjuka barn.
    Vilken sötnos han är Masarin!
    Kram

  4. 4

    Anna said,

    Jan Lööf är ju den bästa! Man kan ju kolla på hans bilder hur länge som helst och upptäcker ständigt nya detaljer. Den dagen som lillkorven ska få eget rum tänker vi tapetsera det med Lööf-affischer.
    Lillen älskar böcker och ligger ofta ensam på golvet och spanar på alla färgerna men i ärlighetens namn är det roligaste att riva sönder dem, vilket han lyckas med trots att vi plastat in dem ordentligt.
    För ett tag sedan gick vi runt i en massa bokaffärer och letade efter efter ”Till Vildarnas Land” som både jag och korvens pappa älskade när vi var små. Men den var utgången, slut och omöjlig att finna. Synd. Vi får väl kolla på antikvariat eller nåt.

  5. 5

    Camilla said,

    Milo har gillat böcker sedan han var pytte-, pytteliten (som sin mor), men det är inte alltid berättelsen och bilderna som lockar. För närvarande verkar det vara mest spännande att få bläddra…

    Måste också kommentera bokmasarinen – så söt! Och visst börjar han bli väldigt lik sin bror?!

  6. 6

    Soffan said,

    Men Masarin! Vilken skönhet! Han blir ju bara mer och mer lik sin vackra mor! Tur för honom ;-)

  7. 7

    Petra said,

    Han är norra europas sötaste masarin! Och uppenbarligen med god smak vad gäller böcker. kram

  8. 8

    Grannfrun said,

    Åh, Simon och ekarna. Jag måste läsa om den!

  9. 9

    Abbes pappa said,

    Ah. Jag måste fundera och räkna. Min bokhylla är ju inte sorterad i bokstavsordning, om du minns, utan efter färg.

  10. 10

    Vän&kollegaJ said,

    På sämstalistan över vuxenböcker kommer nog Små Citroner Gula. Ren smörja, sorgligt lättuggat, tillrättalagt som följer rena kokboksreceptet på en roman ”för-dig-och-mig-i-livspusselproblematiken” som dessutom blev en av Sveriges mest sålda böcker för några år sedan.


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar