Det bästa med framtiden är att den kommer en dag i taget

Skolbröder till hösten

Skolbröder till hösten

Orden från Abraham Lincoln gav min vän Sara kraft när det var som värst under tiden kring Dans sjukdom. Och det finns mycket tröst i dem när tankarna om framtiden snurrar, trasslar ihop, växer till ett berg man inte vet hur man ska klara att bestiga.

Vi är framme nu vid beslut om Masarins skolgång. Eller rättare sagt vid det första i raden av beslut kring hans skolgång. Vi har vänt på alla tankar tusen gånger. Vad blir bäst för honom? Var blir han lycklig? Utvecklas? Var finns bäst stöd? Vänner?

Bombadill är den som aldrig tvekat:

Masarin ska gå på min skola!

Och vi börjar där. I Bombadills skola. I vanlig förskoleklass. Med resurs. Vi vet sedan tidigare att rektor har en bra inställning. På skolan finns också en särskoleklass. Kanske börjar Masarin där senare. Eller så går han kvar. Vi får se. Nästa vecka ska vi träffa psykologen som gjort utvecklingsbedömningen. Den kan också ge oss vägledning. Kanske ändrar vi oss nästa vecka. Men just nu blir det vanlig förskoleklass till att börja med.

Varje dag när vi vinkar av storebror vid skolan pekar Masarin på sig själv:

Skola? Jag?

Ja, till hösten är det din tur kompis. Men nu åker vi till dagis.

Okejdå.

Han verkar laddad inför vetskapen om att han också, snart, snart, också ska få gå i skolan. Och jag tror att det är det som kommer göra Masarin mest lycklig.

5 svar so far »

  1. 1

    Heléne said,

    Jag har följt den här bloggen sedan jag fick min dotter i mars 2008, det var en tröst och livlina då. Nu är det härligt att se att pojkarna är stora. Åren går. Ett i taget. Jag oroar mig också hela tiden för framtiden med Johanna. Men det som var framtid då är nu nu osv.

    • 2

      Masarinmamman said,

      Åh, hej. Jag har tänkt på dig och kikat in ibland för att se hur ni har det. Fina Johanna, sannerligen går åren och livet framåt! Tror även att vi har en gemensam bekant (Björn F, du genom politiken, jag genom jobbet).

  2. 4

    Imsa said,

    Vi håller också på med skolplanering, men vi siktar på 2 förskoleår på dagis och skolstart hösten 2015 i specialklass med resurs i vanlig skola. Vi håller tummarna för att rektorn äskar för en resurs och att skolpsykolog + kommunens skolnämnd förordar vårt önskemål. Annars blir det hemskolning, inte särskola. I Finland finns ingen skolplikt, bara läroplikt.

  3. 5

    Dolce Bambini said,

    Hamnade här av en slump, läste om otrevliga grannar som inte vill förstå.
    Hade själv en DS vän som barn. Jag fick extra hjälp i olika ämnen i skolan och i den klassen gick denna flicka, som gett mig många trevliga minnen. Många tonårstjejer hade kanske dragit sig, men jag var den som aldrig bangade ur. Vi for till badhuset tillsammans och sånt :-) För mig var hon min kompis. Inte diagnosen :-) Lycka till med Masarins skolstart. Jag hoppas att han kommer att trivas. Och att barnen tar chansen och lär känna honom på riktigt.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

