8: 31 for 21 – Om att bära med sig det annorlunda

Min syster Matilda undrar om jag varje dag tänker på att Viktor är annolunda. Det är också en bra fråga som faktiskt är ganska svår att svara på. Jag skulle nog vilja säga att jag varje dag  b ä r  m e d  m i g  att Masarin är annorlunda. Det finns i varje dag situationer där jag tänker eller känner det.

Rent handgripligen såklart så fort jag lyfter honom. Han är mjuk och eftersom han är överrörlig finns inte samma motstånd i hans kropp. Det känns att Masarin är annorlunda.

Andra situationer kan vara på förskolan. Där går runt hundra barn och jag skulle nog vilja påstå att i princip alla föräldrar och barn vet vad Masarin heter. Det är dagligen många Hej Viktor! när vi kommer dit på morgonen. Det är även många som tittar, ler och kanske hälsar på Masarin när vi är ute och handlar. Det syns att Masarin är annorlunda.

Vi låser dörren hemma för att inte Masarin ska rymma. Han är snabb. Och oberäknelig. Han kan inte tala om får någon främmande var han bor. Han stannar inte när det kommer en bil. Vår låsta dörr gör att jag varje dag påminns om att Masarin är annorlunda.

Men med det sagt så är det inte som jag från början trodde, att det ständigt skulle ligga ett tunt flor av sorg över mina axlar. Jag vet att Masarin är annorlunda. Och det på samma sätt som jag vet att Bombadill gillar pannkaka, att M är morgontrött och att jag blir lycklig av gräva i vår trädgård.

2 svar so far »

  1. 1

    Sara said,

    Tack för alla nya inlägg. Du tillför verkligen något när du skriver! Det här känner jag igen så väl! Vilket bra uttryck att ”bära med sig”. Du har accepterat DS är ett villkor i ert liv. Ett villkor som inte går att ändra på. Något man måste leva med som man så småningom vänjer sig vid. Och visst går det med!

    Masarinmamman: Du om någon vet hur man bär med sig. Stor kram!

  2. 2

    Mia Hård-Lindhoff said,

    Så vackert och bra beskrivet.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

