5: 31 for 21 – Masarin öppnar frågelådan

Oktober månad är alltså även Down Syndrome Awareness Month. Jag bidrar genom att varje dag under månaden belysa vårt liv med Masarin. Vår yngste son som med sin extra kromosom ständigt väcker vår nyfikenhet.

Nu öppnar Masarin frågelådan! Du kanske undrar om föräldraskap, downs syndrom, syskonskap, om Masarin, utmaningar, svårigheter, roligheter, etik, fonetik, statistik, favoritmat eller klädstorlek.

Skriv in dina frågor i kommentarsfältet så kommer jag svara i ett senare inlägg. Nu kör vi!

4 svar so far »

  1. 1

    Fredrik said,

    Hej! Vill bara säga att det är med en enorm glädje jag läser din blogg. Tack!

    /Fredrik

    Masarinmamman: Tack själv kära Fredrik! Stor kram till dig och T.

  2. 2

    Fina said,

    Hej kära! Våra barn är ju uppvuxna med Masarin och för dom är han som vilken unge som helst. Men dom har då och då hört oss eller er prata om DS och att Masarin har det. V frågade för första gången för några veckor sedan vad det är egentligen. Allt jag kunde komma på att säga var att Masarin kanske kommer behöva mer hjälp och tid att lära sig saker. (Nu tyckte V att det inte var så speciellt eftersom han själv inte kan läsa, fast han går i skolan.)

    Jag vet att du har skrivit om det någonstans i bloggen, men det tål att repeteras, hur tycker du att man förklarar för ett barn vad DS är?

    Kram

  3. 3

    Caroline said,

    Jag tycker att man ofta hör att personer med Downs är så fredligt försynta, så glada, så enkla att ha att göra med. Så nöjda. Nästan som att det är någon man skulle vilja ha runt sig för att må bra, man blir så glad av att se ”dem”. Hur tänker du om den synen? Är den bra för Masarin?

    Jag skriver nog på lite fel inlägg nu. Men jag tänkte bara säga att jag tror också på att man ska ge barn redskap som gör att de kan förklara diagnoser, sin egen eller sitt syskons eller någon annans. Vi har alltid kallat sjukdomen vid sitt namn. Det brukar göra många nöjda med svaret, fast de inte förstår vad SMA är, som är just min sons diagnos.

    Nu blev det akut bebisläggdags här och inlägget slipper iväg utan att läsas igenom… Hoppas det duger!

    Masarinmamman: Bra fråga, ska försöka svara på den i ett inlägg. Och vad skönt att läsa att fler tycker det är bra att vara tydlig med ett namn på barnets diagnos. Vilken fin blogg du har, återkommer till den!

  4. 4

    Mia Hård-Lindhoff said,

    Kära Masarinamma! Vad härligt med frågespalt (skrev aldrig till ”Fråga Åsa”, men läste förstås nyfiket.) Som varande färskare masarinmamma (Lilla O snart ett år med DS) så tänker jag ju väldigt ofta på er. Ni ligger före oss i spåret och min fråga är hur man värjer sig från alla måsten och borden. Duktig förälder-komplexet har liksom nått ytterligare än nivå, och jag får lätt dåligt samvete för att jag inte leker /”tränar” tillräckligt mycket med Lilla O. Tecknandet skall vi inte tala om… Jag tycker balansgången är svår mellan att såklart vilja ge Lilla O de allra bästa förutsättningar, men utan att det känns som en plikt. Jag har svårt att lyssna inåt på min egen intuition när det finns så oändligt mycket expertis på området. Så vad var egentligen min fråga? Tja, kanske; hur GÖR ni? Hur sållar ni? Hur lever ni i nuet?
    Kram från Oxe-72


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

