London calling

När jag var runt 20 bodde jag under några månader i London. Jag bodde och arbetade på en pub nära Oxford Circus. När vi var lediga passade vi på att besöka andra pubar eller gå på marknaden på Portobello Road. Jag firade brittisk jul (på puben), nyår i Camden och traskade upp och ner längs Londons gator. En magisk tid i en stad jag sedan dess alltid älskat men alltför sällan återvänt till.

I november är det dags att visa London för Bombadill. Han och jag reser dit och ska bo på hotell vid Hyde Park. Vi ska besöka Hamleys och Madame Tussauds. Det står på Bombadills önskelista. Och så ska vi traska upp och ner längs Londons gator. Det står på min önskelista.

Någon som har fler bra tips på vad vi kan hitta på i London?

13 svar so far »

  1. 1

    Abbes pappa said,

    Åh, nu blir jag lite avis. Vad fint ni ska ha det.

    Masarinmamman: Jag längtar! Men du har ju gjort fina grejer med storebror och det är ju det som är den stora upplevelsen – att få göra något tillsammans.

  2. 2

    Lena said,

    Vad roligt.
    Agnes vill också åka till London efter jag var där för 1 år sedan och kom hem med massor av roliga saker till tjejerna.
    Ser fram mot att få läsa förlagen du får för jag tror att Agnes och jag tar en tur dit i vår.
    Jag skulle i alla fall åka London Eye men sen har jag ingen aning förutom de som redan står på hans önskelista.

    Masarinmamman: Klart ni ska åka! London Eye… Lär vara häftigt, men jag är ju så grymt höjdrädd. Tror faktiskt jag skulle svimma :-)

  3. 3

    Anneli said,

    Åh så mysigt ni ska ha det på tu man hand!!
    Science Museum – man får man pilla och prova allt…

    Masarinmamman: Åh, tack! Ska kolla upp!

  4. 4

    Helena said,

    Jag var där i våras tillsammans med min största kille H. Vi hade fyra toppendagar i London. Verkligen kul att få vara helt själv med ett barn i taget.Det blir en helt annan grej. Nu är ju H lite äldre (10) än B men vi gillade båda skräckkammaren ”London Dungeon”. Det är om man gillar läskiga grejer förstås. Madame Tussaud´s var en hit. Trevlig resa!

    Masarinmamman: Åh London Dungeon minns jag från min språkresa. Läskigt! Men Bombadill skulle nog tycka det var häftigt!

  5. 5

    Soffa said,

    Vad mysigt! Du är en toppenmamma som tar Bombadill till London!

    Masarinmamman: Mysigt var ordet :-) Längtar tills vi ses i november, då får ni höra allt om vår resa!

  6. 6

    cruella said,

    Min onge gillade Towern och kronjuvelerna! London Dungeon och så förstås Mme Tussaud, eller tror du han är för liten och har dålig koll på kändisarna? Ungar i dag är annars väldigt försigkomna… Om vädret är fint kan ni ro på Serpentine! Och kanske mata ekorrar.

    Masarinmamman: Madame Tussaud är lite en chansning, han är ff ganska liten. Kanske styr vi om mot något annat? Towern vore kul, där har jag själv inte varit!

  7. 7

    Tiril said,

    Natural history museum. Om han er opptatt av dinosaurer i det hele tatt. Og de svarte svanene og kjøttetende plantene i Kew Gardens om han er som gutter flest.

    Masarinmamman: Dinosaurier ska jag kolla upp. Tack!

  8. 8

    Elvira said,

    Rainforest cafe, tror jag att Bombadill skulle älska det älskade jag! Jättemysig restaurang med väldigt bra service. Borde gå att googla! :)

    Masarinmamman: Dit går vi! Jag tror Bombadill kommer älska det. http://www.therainforestcafe.co.uk

  9. 9

    Helena said,

    Mitt bästa tips – om du redan innan vet att ni t ex vill gå på Madame T – köp biljetter innan på nätet. Billigare men framförallt slipper ni stå i oändligt långa köer, man går i specialkö. Gällde även Lodon Dungeon och säkert även Towern där vi också var.

    Masarinmamman: Det där hade jag läst någonstans. Bra att du påminde mig! Boka innan alltså.

  10. 10

    SvägerskAn said,

    Jag är efter i läsningen – kul att du är tillbaka!

  11. 11

    Kristine i Nyköping said,

    Hej! Mitt tips är att ta med sonen till nåt trevligt slott! Vi chansade i sommar och tog med våra tjejer på 5 och 7 år till ett (svenskt) slott och de tyckte det var så himla spännande. I princip varenda rum som var minsta öde och kalt tolkades för att vara ett fängelserum eller en fängelsehåla och mystiska tavlor var ju avporträtterade spöken för hela slanten. Fantasin flödade och det fanns massor av fina gräsytor utanför att springa av sig på vid behov, gamla kanoner att klättra på och uttorkade vallgravar att förundras över. Det blev ett till slottsbesök denna sommar. Ha det gott!

    Masarinmamman: Bra tips! Osäker dock på om vi kommer komma utanför själva stadskärnan den här gången. Jag spar tipset!

  12. 12

    Lotta said,

    Hej!
    Måste hålla med om att jag blir lite sugen igen. Är också en före detta Londonbo med lite tillbakalängtan då och då.
    Förra sommaren tog vi våra fyra barn, då 9, 7, 3 och 1 och åkte till London i en vecka. Underbar vecka! (trots alla olyckskorpars kraxande)
    Jag måste få slå ett extra slag för Science museum. Gratis och med en källarvåning där det finns vattenexperiment de får göra själva. Vi höll på att aldrig komma därifrån. Princess Diana’s Memorial Playground hann vi aldrig till, men den ska tydligen vara något extra, med Peter Pan tema. Natural History Museum var också en bra dag, med dinosaurieskelett m.m. Också gratis. När allt annat är så dyrt som det nu är i London gör det ju inget med gratis aktiviteter.

    Hoppas ni får en härlig resa!

    Masarinmamman: Vilka bra tips! Tusen tack.

  13. 13

    Hanna said,

    Hej! Om ni har tur med badret sa tycker jag att en tripp till http://www.royalparks.org.uk/parks/kensington_gardens/diana_playground.cfm ar nodvandigt. Man kan latt vara dar i timmar om som sagt vadret tillater. Narmaste tunnelbana ar queensway. En annn grej ar http://www.ltmuseum.co.uk/default.aspx om stora killen gilalr bussar och tag.

    Hoppas Ni kommer ha det roligt.
    mvh
    Hanna
    boende i London sen 2000.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

