Kalsongmannen

Att det mesta tar längre tid med en masarin i huset, det kan nog alla som har ett barn med Downs syndrom känna igen sig i. Man funderar mycket också. Bland annat på det här med blöjor och potträning. Och jag har förstått att det för vissa barn tar mycket lång tid. Kommer det ens vara möjligt?! 

Jag har sugit åt mig de goda historierna. Minns när jag läste om Prince Vince som var tre när de började med sin pottträning. Har imponerat följt lilla A på Tittut som var drygt två och ett halvt när hon började kissa på toaletten. Och så stora A på Tittut som nu i våras med dagispersonalens stöd blev av med blöjorna på dagarna.

Vi bestämde oss för att börja i somras när vi var på landet. Herregud, det gick så dåligt att vi faktiskt gav upp efter två veckor. Men på teckenlägret blev vi peppade igen av andra föräldrar. Köp hundra kalsonger! Ge inte upp! Torka golvet tusen gånger! Det kommer att gå! Do it!

Så jag skickade M att köpa upp HMs samlade lager av kalsonger. Vi kom överens med personalen på förskolan att göra en gemensam satsning och vi tog dit ett berg med kalsonger, ombyteskläder, extra stövlar och regnkläder. Det behövdes. De första dagarna kom vi hem med påsar fyllda med blöta kläder. Tvättmaskinen snurrade dygnet runt.

Och sen var det som att trycka på en aha-knapp. Plötsligt hade Masarin plötsligt kissat två gånger på pottan. På torsdagen kom han hem med samma kläder som vi skickade dit honom i. Och nu i helgen har vi varit på Ljusterö. Inte en olycka på hela helgen.

Vi räknar givetvis med bakslag. Men att vi nu slagit upp ett kalsongbladet i boken om Masarins samlade äventyr, det vågar vi faktiskt tro på.

12 svar so far »

  1. 1

    S. said,

    Tips, även om det nästan är i senaste laget: Loppisar (Röda Korsets Kupan osv) brukar ha mängder av beg. kalsonger…

  2. 2

    Anna said,

    Men huuuurrrraaaa!!!! I knew it!! Heja Masarin!!
    Kraaam i massor!!!

  3. 3

    Ulla said,

    Jag blir imponerad både av Masarin och er föräldrar. Jag (vi) orkade inte genomföra potträningen den 1:a eller 2:a sommaren vi provade, för hon kissade överallt uom på pottan. Först när hon skulle börja F-klass när hon var 6 år lyckades vi hyfsat, men sen har vi ändå haft år av tvätt efter det. Nu de senaste åren fungerar det bra. Så att ni har kommit så långt är ju helt fantastiskt bra.

  4. 4

    Soffa said,

    Härligt! Vad duktiga ni är med tålamodet! Heja er! Heja masarin!

  5. 5

    Malin said,

    Jag är imponerad! Vi har en A (5 år) med en extra kromosom och även om vi har sprungit på toaletten det senaste halvåret så är blöjorna fortfarandre på plats. Jag blir inspirerad, tack!

  6. 6

    Lena said,

    Imponerad jag också.
    Vi har nog inte lika bra tålamod som du men vi har i alla fall provat många gånger men de har alltid slutat med att Linnéa själv står och gråter med blöja i handen skrikande ”böjja på nuuuuuu” efter att hon har kissat för hundrade gången på golvet eller bajsat i trosan och vi försöker få henne att sitta på toa/potta i stället.

    (Sedan har vi en ”kalsongmannan” här hemma också fast han är gammal och kallas de för en helt annan orsak).

  7. 7

    Camilla said,

    Åh, nu blev jag peppad!

    Vi provade också i somras och Milo överraskade med att säga till när det var bajs-dags. Men sedan alla dessa pölar… Jag gav upp. Fast jag ska nog inte göra det, tar nya tag nu.

  8. 8

    Erika said,

    Jag blir också peppad. Nog 17 ska det gå!!!
    Det är så himla lätt att ge upp bara…

  9. 9

    Lätt är det sannerligen inte och jag är mycket ödmjuk inför era erfarenheter. Och kanske borde Hab få upp ögonen mer för det här. Mitt intryck från diskussionen med Hab är att man mer eller mindre ska vara inställd på att barn med DS går in i skolåldern med blöja. Men det är ju verkligen inte det man som förälder vill! Han borde lägga mycket mer krut på att stötta föräldrarna i potträning! Det tar sjukt lång tid för de flesta men coacha i att man inte ska ge upp.

    Jag pratade med en pappa vars son inte hade slutat med blöjor när han skulle börja skolan. Till slut fick föräldrarna nog och pressade Hab till att hjälpa dem. ”Joo, möjligen, kanske, finns det ett sätt.” JAMEN DÅ TESTAR VI DET DÅ! Och så kom en person från Hab hem till dem. Hela familjen (och hab-personen) låste in sig på toaletten. De lade gladpack i toaletten och parkerade sin DS-kille där. Sedan fick han dricka obegränsat med Festis. De läste böcker, spelade spel, sjöng och framförallt – jublade när kisset kom! Och det funkade!

    En sådan fin sak med bloggen är alla era kloka kommentarer och erfarenheter. Det är ju så jag själv ofta vågar gå framåt med Masarins utveckling.

    Kram Masarinmamman

  10. 10

    Mamma L said,

    Fantastiskt! Vad ni och Masarin är duktiga!
    Så olika det kan vara: Snorpan är inte helt torr ännu trots att hon är sexochetthalvt. Det beror säkert ganska mycket på att vi föräldrar har en skruv lös nånstans och inte har vågat beställa hem ett sånt där gigantiskt troslager …, men nu kanske, men inspiration från Masarin…

  11. 11

    Christina said,

    Heja Masarin!

    Vince är helt blöjfri sen ca 1 ar. Han slutade dagtid i April, 2 ar o 11 manader, och nattetid i Aug förra aret.
    Det tog rätt länge för honom att tckna att han skulle pa toa, sa man fick ga med honom varannan timme!

    Superbra jobbat Masarin o Masarinmamman :)

    kram

  12. 12

    Lotta said,

    Åh så fantastiskt! =) Jag blir alldeles rörd! Grattis och lycka till i framtiden!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

