In a nutshell

Masarin, du  f å r  inte dra Bombadill i håret.

Jag har lyft upp Masarin på bänken och tittar allvarligt in i hans ögon. Han tittar allvarligt tillbaka på mig. Från fåtöljen hörs en snyftning från storebror som nyss blev av med en hårtuss.

– Det gör ont och han blir ledsen när du gör så där. Förstår du det?

Masarin tittar fortfarande allvarligt på mig. Så glittrar det till i hans ögon och han sträcker fram sin lilla hand och nyper mig lätt i näsan.

– Näsa!

5 svar so far »

  1. 1

    Jag vågar mig på en gissning. Ditt allvarliga, orubbliga uppfostringsmässande kom av sig en aning, eller? En gissning till. Masarin vet exakt hur man lindar er runt lilla fingret. (Blir fortfarande full i skratt när jag tänker på den där sängbilden som visade på hans orubbliga envishet…)

    Heja Masarin! You rule.

  2. 2

    Sara said,

    Visst är det härligt att vara vuxen? Att var den som vet bäst och är ansvarig. Ett tag innebar vuxenheten en himla härlig frihet – att få fatta egna beslut och göra som man vill. Men nu undrar jag om inte barndomen är ett sånt himla mycket bättre tillstånd. Fri från ansvar. Kan komma ur vilken knipa som helst genom att byta ämne. Ha ha! Han är smart er lillkille.
    Kram och trevlig helg.

  3. 3

    Grodansmamma said,

    Jag ser honom framför mig!
    Stackars Bombadill men jag kan inte låta bli att le åt Masarins helt klart uträknade handling.
    – Om drar av ett avledande trick, så kan hon omöjligt fortsätta vara arg…..
    Trevlig helg!

  4. 4

    Jenny said,

    Håller med honungspojkens mamma. Den bilden är oförglömlig. Jag garvade så jag grät, det gjorde min man också bara av att höra det berättas. Näsan är också helt underbar. Tack för allt positivt ni ger oss.
    Kram Jenny i Båstad.

  5. 5

    myperfectbaby said,

    Ibland funderar jag lite på hur långt man kan gå med sina tillsägelser?
    Hur uppfostrar man barn med downs helt enkelt?
    Julian förstår inte heller det där med att dra och att det gör ont.
    Jag vet inte om det har med förståndet att göra, att det tar längre tid att förstå?
    Jag har inget barn sedan innan och jag vet inte om ”vanliga ” barn förstår sådant bättre? Men jag vill inte ” skada” Julian genom att göra fel..alltså tro att han ska förstå när han inte gör det…Oj detta blev flummigt , men jag hoppas att du förstår…
    Kram!

    Masarinmamman: Nej, jag har inget bra svar på det… Men jag brukar tänka på ett råd jag fick: Det som är gulligt när man är två år är inte fullt lika gulligt när man är fem. Vi försöker inte göra någon skillnad mellan barnen utan är ganska tydliga med vad som inte är ett ok beteende. Om det är någon tröst för dig så undrar man ju ganska ofta vad av det som fastnar i storebrors huvud ;-)

    Jag tror du ska gå på din magkänsla som förälder. Det här är ok och det här är inte ok i vår familj. Min uppfattning är att Masarin vet precis när han gör något som inte är ok. Men det betyder å andra sidan inte att han gör som vi säger heller…


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

