NMV – julens favoritlek

Barnen – och katten Abbe – har under jullovet lekt en lek som kanske bäst kan beskrivas som Närmast mamma vinner. Den går ut på att så fort man ser någon annan familjemedlem närma sig mamman då genast tjurrusa för att själv ta platsen närmast. På nätterna ska alla kalla fötter in under täcket och värmas av mammans varma mage. Pappan har därmed 80 procent av sängen för sig själv medan resten trängs på ena flanken. Katten Abbe ligger högst upp och spinner för att säkerställa att mamman inte riskerar att somna om. Vilket förresten är nästintill omöjligt eftersom båda barnen hela tiden måste ompositionera sig så att de inte förlorar slaget om NMV.

Någon kanske känner igen den här leken?

– – – – – –

Update: Åh ni fantastiska mammor som också leker den här leken med era barn! Jag skrattar högt! Och Anneli, förmodligen har du rätt. Man kommer säkert att sakna det när det väl är över…

10 svar so far »

  1. 1

    Mia Hård-Lindhoff said,

    Oh JA vad jag känner igen det! Särskilt, det där med den ojämna dispositionen; 4 pers i sängen varav tre på mammas sida och en på pappas. Vår lösning blir större säng, under våren skall 2 st 105 cm sängar införskaffas, det blir ju i alla fall 5 cm till för oss tre som delar på mammas säng…

  2. 2

    Nina said,

    Jag brukar ibland hasa ner så att jag ligger under barnen, på tvären. Minus: man kan få några sparkar i huvudet, och det blir inte direkt mer plats, men man kan i alla fall vända sig som man vill. annars, i vändningen, flyttar ju något barn in efter, under, och man får ännu mindre plats, hur det nu är möjligt… Tips på hur man löser det här mottas alltså med glädje från flera håll. Hoppas du har en skön ledighet och att du verkligen är ledig! Kram

  3. 3

    Sara said,

    Ha ha! Känner igen det exakt, minus katt – tack och lov. Numera funkar det dock hur bra som helst att enkelt lyfta över sovande barn till sin egen säng. Det blir lite spring men bättre kvalitet på den sömn som blir kvar.

  4. 4

    Maria Gudasic said,

    Vi leker också NMV hemma hos oss! Igår satt jag vid frukosten med storasyster i knät, matade Elsa med den ena handen och försökte mata mig själv med den andra. På andra sidan bordet sitter pappan i lugn och ro och läser tidningen..

  5. 5

    Hanna T said,

    Jo, här finns också ett par (tre) deltagare i den grenen… De har övat upp bra färdighet och taktiker. Två utövare försöker ursäkta sig med sin späda ålder och drar helt enkelt till den andre stenhårt när det närmar sig mållinje… funkar varje gång! Då lägger sig den nitade på golvet och gråter och segraren kan ståta i ensamt majestät runt mammans hals.

  6. 6

    Anneli said,

    Åh ja – och du milde så jag saknar den!

  7. 7

    Fina said,

    Ja, det är inte utan att man känner sig lite sleten av all friktion. Heja alla underbara mammor som är så inbjudande!

  8. 8

    Mamma L said,

    Här har vi en liten klängapa var på nätterna, men det är trångt ändå. jag brukar lägga mig med huvudet åt fotändan till, så kilar jag in fötterna mellan två varma, goa barnamagar. Har jag otur vaknar Snorpan (som både är morgonpigg och kvällspigg) och undrar ”Är det morgon nu?” när jag gör min vändningsmanöver.

  9. 9

    Jenny said,

    Hos oss även kombinerad med en annan lek: RAM (Ropa alltid Mamma), d v s även om mamman duschar, är i tvättstugan eller på ett annat våningsplan ropar man ALLTID på mamma först. Oavsett om pappan sitter i rummet intill.

  10. 10

    Anna-Karin said,

    Ja, och hur bred säng man än har… Jag har en 210 cm bred säng och vi ligger på max 80 cm. Och jag älskar det. Men visst vore det skönt att sova en natt.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

