Ett ovanligt vanligt syskon

Många nätter har jag grubblat på hur det är för Bombadill att ha Masarin som lillebror. Det finns en oro som kikar fram ibland och försöker få mig att se in i den ovissa framtiden. Ofta, för att inte säga alltid, stillas den när jag ser brorsorna tillsammans. Det här är ingenting att oroa sig för! Det här kommer gå bra!

Masarin och Bombadill pratade tidigt om sånt bara syskon vet

Vårt liv är alltsom oftast så ovanligt vanligt att de där tankarna faktiskt kommer allt mer sällan. Då blir jag orolig för det i stället. Tänk om Bombadill sitter med en massa frågor om Masarin som han inte vågar ställa? Tänk om han är jätteledsen?

För ett tag sedan blev jag ombedd att skriva en text om det där. Och när jag brottades med den texten så slutade den hela tiden i något positivt. Att Masarin och Bombadill faktiskt har en ovanligt vanlig syskonrelation. Att de har en relation där de är trygga med varandra. Och så länge man är trygg så finns där inte så mycket att oroa sig för.

Nu kommer snart en bok som handlar om hur syskon tänker kring de här frågorna. Där finns också lite stöd kring hur man kan prata med sina barn om sitt ovanliga syskon. Boken heter Litet syskon och är skriven av Christina Renlund. Den ges i december ut av Gothia Förlag och kostar ca 80 kronor. Du kan förhandsbeställa den här.

I boken finns förutom min text, även bidrag från andra vänner här i min bloggroll. Jag ska kolla med dem att det är ok att lägga ut länkar. Annars får ni helt enkelt köpa boken om ni vill veta vilka som är med!

På torsdag är det dags för bokrelease. Då ska jag läsa min text för de hundra personer som har anmält sig. Ojoj.

– – – –

Update: Om ni kikat på kommentarerna kan ni se att Imsavimsa och Abbes pappa skrivit små hälsningar. Sedan får ni dra era egna slutsatser…

13 svar so far »

  1. 1

    Soffan said,

    Vad roligt! Vad du är duktig! Jag är stolt över dig!

  2. 2

    SvägerskAn said,

    Så spännande – lycka till!

  3. 3

    LiseLotte said,

    Den familj man har är den man är mån om. Lika mycket som ni älskar Masarin lika mycket älskar storebror honom. Han kommer säkert fråga när han blir större, men han kommer inte tycka det är konstigt tror jag. Han kommer nog att bli väldigt mycket storebror!

    Lever man i en kärleksfull familj, så tror jag att man får en väldigt bra start i livet.

    Spark i baken till dig Amalia på torsdag!

    ♥ LiseLotte

  4. 4

    Abbes pappa said,

    Det fixar du hur bra som helst. Det är bara synd att jag inte kan vara där och lyssna.

  5. 5

    Helena said,

    Jag försöker tänka att man ska lita på sina känslor. Jag är så upp över öronen förälskad i Lilla L att jag väldigt väldigt sällan numera känner oro kopplad till hennes diagnos. Hon är så perfekt precis som hon är.

    Tack för att du tänkt på Lilla L under operationstiden. Nu är vi på väg hem med en stark upplevelse i fickan.

    Lycka till på torsdag!

    Kram Helena

  6. 6

    Jenny said,

    Min Arvid har två storebröder och jag har liknande tankar, är så rädd att de ska behöva försvara sin lillebror mot elaka ord, men så tänker jag att det får ju alla ibland. Jag har försvarat min familj, visserligen med klumpen i halsen ibland, men det hör väl livet till antar jag. Ibland tror jag att det är jobbigast för mig, att någon ska såra mina älskade barn.

    Jag vill gärna beställa boken, all vägledning känns bra, det gick dock inte att göra på din sida. Jag får försöka igen eller gå in själv.

    Tack för en jättefin blogg.

    Kram J.

  7. 7

    Katja said,

    Fint att du varit med och lyft fram de här frågorna. Och det kommer att gå galant, det är alldeles säkert. Lycka till!!

    Kram på er!

    p.s Stor över en natt – så heter en samling finlandssvenska erfarenheter som kom ut i fjol.

    Masarinmamman: Katja! Åh vad länge sedan vi hördes. Undrar så hur allt har gått?! Vi kan väl försöka höras på mailen? Kram.

  8. 8

    Imsa said,

    Jag ser fram emot att höra din text på torsdag & att träffas på riktigt!

  9. 9

    Fina said,

    Så så stolt över dig! Du kommer golva hela församlingen med dina ord och din blotta uppenbarelse. Och bröderna Bombadill-Masarin kommer att ge styrka åt många familjer!

  10. 10

    Grodansmamma said,

    Spännande! Lycka till på torsdag. Jag hann aldrig riktigt med att skicka text till Christina tyvärr men jag ser fram emot att läsa alla er andras texter.
    Underbar badbild förresten. Kramkram

  11. 11

    Elenor said,

    Hej Amalia;-) Tack för tipset, har bes 2 st böcker nu. Synd att jag ej kan komma och höra dig läsa. Du har en sån fantastisk gåva, att sätta ord på livet. Blir berörd av att du delar med dig av din fina fantastiska familj. Hälsa fam;-) Kram och lycka till på tors. Elenor

  12. 12

    Jenny said,

    Vännen min, vad jag är extra stolt över dig när jag läser detta. Boken är beställd! Det dröjer dock lite då den redan innan release så populär att den är tillfälligt slut. Lycka till på torsdag. Du kommer bidra till en magisk kväll. Många kramar till dig och hela familjen.

  13. 13

    Anneli said,

    Är övertygad om att det gick bra idag – och boken ska läsas!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

