Den sista duvakungen?

Barnens farfar har sedan många år tävlat med brevduvor. Det är ingen stor folksport och – om jag har förstått saken rätt – inte heller en sport som fylls på med någon större mängd juniorer. Kort och gott, det är framförallt äldre män som sysslar med brevduvor. Och om man ska vara ärlig, det är också en sport som för en allt mer tynande tillvaro.

I lilla Varberg där farfar bor finns numera egentligen bara två aktiva personer kvar. Och någon brevduveklubb finns där inte längre. När den andra mannen anklade farfar för  d o p i n g  fick min svärfar nog och gick med i Göteborgs Västra Brevduveklubb. Varpå hans antagonist gick med i Göteborgs Östra Brevduveklubb.

Och nu vill kommunen riva svärfars duvslag. Kom inte och säg att det saknas dramatik när det gäller brevduvor.

3 svar so far »

  1. 1

    Mamma J said,

    Det är nästan lite sorgligt att läsa om, hur man förstör en gammal fin tradition (nu tänker jag från kommunens håll då) – och sedan att man kan komma på tanken att anklaga någon för doping när det handlar om duvor! Tjaaa… Vad kan man göra annat än att skratta?

  2. 2

    Nej jag har förstått att detta med brevduvor inte är nån större sport…hoppas allt löser sig ändå.

    Ha en fin dag
    Kram Gunilla i Singapore

  3. 3

    Anna said,

    Hej!

    Här på Hisingen i Göteborg verkar brevduvor vara en folksport, i alla fall i närheten av min familj. Både jag och min syster har råkat flytta till Hisingen och då också råkat bli grannar med varsitt duvslag. Och senast när jag hälsade på hos systern stod min duvgranne och pratade med hennes duvgranne.

    Det är alltså hit alla duvgubbar kan dra sig om de inte vill känna sig utrotningshotade.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

