Ombytta roller

Bombadills kärlek till Lego Star Wars är stor och stark. Så stor att vi infört speldagar. Det innebär att han får spela tre dagar men prata LSW sju dagar om han så vill. Det vill han. Ofta vaknar jag på morgonen med min fina femåring bredvid mig. En typisk morgonkonversation nuförtiden:

– Godmorgon älskling.

– Mamma, har vi full skruv på bana fem?

Både M och jag spelar med Bombadill men min insats i spelandet har de senaste veckorna varit ganska låg. Så det var lätt ringrostig jag satte mig bredvid Bombadill igår för att försöka få till full skruv på bana fem. Det var grymt tydligt att han hade dragit ifrån mig för efter ett tag så började han pausa sin spelare med jämna mellanrum för att därefter ta spelkonsolen från mig.

– Vänta lite mamma, så ska jag hjälpa dig.

Det måste vara en ganska skön känsla att vara fem år och för en gångs skull inte vara den som behöver be om hjälp. Och jag. Jag blir så gärna hjälpt så.

1 Response so far »

  1. 1

    Fina said,

    Jag tycker du är fantastisk som faktiskt deltar i spelandet. Och det kan löna sig! Jag läste någonstans att om man som förälder sätter sig ner och förstår vad barnen är med om i sin spelvärld så respekterar de mer när man säger åt dem att nu får det vara slutspelat. Då vet de att vi vuxna har koll på vad det är vi ber dem sluta med. May the force be with u, Masarinmamman!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

