Över allt

In the car av Roy Lichenstein

På en vägg hemma hos oss hänger en stor tavla som M och jag fick i bröllopspresent. Det är ett porträtt av oss målat utifrån Roy Lichensteins In the car.  Vår version är döpt till The journey of life och den är den tavla som betyder mest för oss, inte bara för att den är så cool utan även för att den är målad i ett garage under några vackra vårveckor av några av våra käraste vänner.

Dan är en av dem som målat tavlan. Dan som jag tragglat otaliga jobbutmaningar med. Dan som jag dansat på bardisken med en sen natt för länge sedan. Dan som jag delat skratt, sorg och vänskap med under så många år nu.

Och jag minns så väl när Dan träffade Sara, hur han plötsligt blev hel. Kära, älskade Sara, vilken gåva att Dan fick träffa dig.

– – – –

Som en liten fågelunge låg du i dag i din säng på Dalens sjukhus. Du har rest klart nu. Kanske såg du att jag var hos dig. Kanske hörde du mitt, Saras och Berndts humlesurr till röster.  Men det var ändå som bara ditt skal som var där.  Den riktiga Dan springer bakom Ville när han lär sig att cykla. Den riktiga Dan studsar i lagom otakt på dansgolvet. Den riktiga Dan rör alltid i en kastrull på spisen.

Jag fick bli din vän. Det går över allt.

8 svar so far »

  1. 1

    Camilla said,

    Det finns inga ord att ta till här. Fäller tårar för er alla och för att livet på en och samma gång kan rymma så mycket av både smärta och kärlek.

  2. 2

    Helena said,

    Varm, varm kram till dig och din familj!

    /Helena

  3. 3

    Anna said,

    Anna, Dans svägerska och Berndts sambo här. Dina fina ord tröstar just nu, och jag känner mig inte så ensam och långt borta. Du var också en fin gåva i Dans liv, många gånger har han berättat hur glad han var för dig som alltid fanns med i både glädje och sorg.

    Masarinmamman: Tack Anna för dina fina ord. Och tack för att du lånade ut Berndt till Dan och Sara alla de här veckorna. Det har betytt så oerhört mycket för dem.

  4. 4

    Soffan said,

    Kära kära vän – vad sorgligt. Jag har fällt många tårar sen jag fick ditt meddelande igår. Och så har jag funderat på något klokt som jag vill hälsa till Sara, men jag vet inte om det finns något klokt att säga…

    Sara – vi har aldrig träffats och jag träffade bara Dan vid ett par enstaka tillfällen. Men jag vill ändå att du ska veta att det finns någon i Göteborg som tänker på dig och önskar dig all den kraft som du kommer behöva.

  5. 5

    Olga said,

    Inga ord att ta till. Och ändå hittar du just de rätta orden att beskriva livet som vackrast och grymmast. Skickar dig och de dina och alla berörda all värme i världen

  6. 6

    Olga2 said,

    F.d arbetskamrat till masarinmamman och Dan.
    Grät när jag förstod att Dan lämnat oss. Fick samma dag berättat om dig masarinmamman. Tänker på tiden vi arbetade tillsammans med glädje och utmaningar.

    Masarinmamman: Hej Olga, tack för att du lämnar en hälsning. Det är verkligen så otroligt ledsamt och overkligt att Dan är borta nu. Det är så många som blir berörda, inte minns de som jobbat med denna fantastiskt kreativa och intelligenta person. För mig blev Dan också en vän, någon jag räknat mycket nära hjärtat sedan många år. Kram till dig.

  7. 7

    Pålle said,

    Vill inte att det skall vara så här. Jag minns också denna fantastiska människa, undrar om det var första gången jag träffade honom på stranden på Torö där han tog underbara kort! Vi spelade ngt spel på stranden. Kanske han berättade om en resa till Dominikanska Republiken…eller om det var vid annat tillfälle. Jag minns när jag träffade Dan med Martin och Svante på matmässan i Älvsjö…och lille Ville satt lugn och stilla i vagnen… Och jag vet att Dan har en fin plats i ditt hjärta och alltid kommer att ha! Puss lillasyster

  8. 8

    nipe said,

    Finner inga ord just nu.
    Känner inte er, är bara en läsare. Men sen jag läste om Dans sjukdom första gången för länge sen, har jag hoppats att detta inlägget inte skulle behöva bli skrivet. Skickar kramar till er alla.
    Nu ska jag försöka torka tårarna och gå upp till mina barn på övervåningen och krama dem hårt och länge.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

