Lille katt

Innan barnen kom och M pluggade i Grythyttan flyttade katten Abbe in till oss. Han var då en 14 veckors viltfärgad abessinier som under flera år fick leva ett tjusigt innerstadsliv tillsammans med mig och M. När Bombadill föddes fick Abbe en depression. Under en vecka låg han som en ragdoll på tröskeln till köket. Jag som var fullproppad med hormoner ägnade min första vecka som förälder åt att gråta över Abbe samt över det faktum att Bombadill eventuellt någon gång i framtiden skulle spela i Gothia Cup.

Men Abbe vande sig och när Masarin tre år senare kom till oss så lyfte han inte så mycket som ett morrhår. Tecknet för katt var ett av de första som Masarin lärde sig och han är för tillfället helt fixerad vid Abbe.

Och jag måste säga att föremålet för beundran tar det med beundransvärt lugn. Detta trots blandningen mellan klappa fint och mer omilda svanstagningar. Snarare verkar vår mycket egensinniga katt ha ett oändligt tålamod med vår speciella lillebror.

3 svar so far »

  1. 1

    Kerstin said,

    Katter….det är FINA grejer det!
    Jag tror att alla barn behöver ha djur i sin närhet (och att det inte ska finnas allergier…!) för att lära sig närhet och ömhet.

  2. 2

    Camilla said,

    Katter är så kloka!

    Jag hade en högt älskad kisse som fanns i mitt liv redan innan maken gjorde det. Han blev 15 år, dog bara några dagar innan Milo föddes. Men ett par år innan dess var vi stödfamilj åt en kille med Downs syndrom (en bra förberedelse för vad vi inte visste skulle komma…) och autism. Det var så spännande att se hur katten tolererade vår ”lånekilles” speciella sätt att behandla honom. Det var ingen tvekan om att han förstod att i det här fallet gällde andra regler. Ett oändligt tålamod, precis som du beskriver hos er Abbe.

  3. 3

    mammapappabarn said,

    Vår katt är likadan, oändligt med tålamod. men nog tror jag hans lilla katthjärta sörjer att uppmärksamheten ägnad åt honom minskat betydligt sedan den där svansdragande varelsen kom in i hans liv…


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

