Annorlunda barnbarn

Masarin har fantastiska mor- och farföräldrar. De älskar honom och jag tror inte det är någon skillnad i känslorna för honom och deras andra barnbarn. Men på samma sätt som för M och mig var det en tid av sorg och förvirring inför det här nya och oväntade. Och kanske var det ibland svårare för dem att veta var de skulle göra av sina tankar och funderingar. Jag tror att det var väldigt fint för dem att få följa med till Tittut för att både få träffa andra masarinbarn och andra mor- och farföräldrar. Farmor var med vid ett senare tillfälle.

Men exakt vad som rör sig i huvudet på ens föräldrar vet man ju aldrig. På Tittut har Masarin en kompis som heter David. Här kan du lyssna på Davids farmor och farfar berätta om sitt fina och lite annorlunda barnbarn (länken fungerar till den 31 januari).

4 svar so far »

  1. 1

    Johanna said,

    Tack för dina fina kommentarer. Håller helt med om att ”tycka synd om blicken” är den värsta. Och det är kanske då man ska prova det där tecknet jag skrev om ;-)
    Tittut har varit toppen för oss. Där får man vara ”vanlig” en stund och den känslan hålle i sig längre och längre för varje besök.

  2. 2

    Lina said,

    Jag är väldigt glad att jag hittade din blogg! Det är så härligt att läsa det du skriver. Jag är själv gravid med vårt första barn och har ägnat stora delar av graviditeten till att oroa mig för just Downs Syndrom. Varför jag just har oroat mig så mycket för ds har jag aldrig förstått. Jag tror det är ens egna förväntningar och även omgivningens förväntningar som gör en rädd för att få ett annorlunda barn. Att man ska bli besviken och olycklig och att allt ska bli outhärdligt. Man är nog mest rädd för att man inte skulle kunna älska sitt barn om det föddes med downs. Rädsla för att känna en slags utanförskap i samhället. Jag har varken gjort nupp eller kubb. Blev aldrig erbjuden eftersom jag är 23 år. Just det att testerna finns och att det blivit en så stor diskussion om dem har ökat på min oro och rädsla extra mycket. Jag skäms över min rädsla men har nånstans insett att det är normalt att oroa sig för sitt barn.
    Tack för en bra blogg. Den har nog fått många att se saker och ting på ett annat sätt!

    Masarinmamman: Tack för dina fina ord! Att oroa sig hör till livet och när man väntar sitt första barn är man sårbarare än kanske någon gång tidigare i livet. Du verkar vara så klok! Stort grattis till bebisen, det kommer att bli underbart. Och det som väntar sedan, det brukar lösa sig med tiden. Kram och klappa magen!

  3. 3

    Ulla said,

    Det var väldigt intressant att lyssna på programmet. Det är nog lätt hänt att mor och farföräldrar kan känna sig mer ensamma i sina funderingar till en början. Och många från den äldre generationen har nog lite andra tankar om hur t ex barn med DS kan vara.

  4. 4

    ann-marie said,

    Tack för länken, det var intressant att lyssna till dessa farföräldrar. Jag är mormor till en flicka på 2 år med DS. Jag kände inte riktigt igen mig i farmoderns känslor. Kanske beror det på att vi fick reda på redan innan födseln att vårt barnbarn hade en extra-kromosom och att vi hann bearbeta de olika känslorna innan hon kom till oss. Innan födseln var jag orolig och bekymrad innför vad som väntade främst föräldrarna men aldrig ledsen.
    Det jag särskilt kommer ihåg från tiden innan är när jag berättade för arbetskamrater o vänner vad otroligt olika erfarenheter och ”kunskap- fördomar” folk har om DS. Fortfarande kan jag ibland uppfatta det som att en del tycker lite synd om oss som har denna underbara tjej. Jag älskar henne och mina två andra barnbarn så otrolig mycket. De glädjer oss hela tiden. Det är härligt att vara mormor. Snart får vår lilla DS-skatt ett litet syskon som också kommer att få plats i våra hjärtan.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

