Dagens ord: ola

Bombadill har infört ett så skönt verb i huset. Det är när man olar. ”Jag får ola.”

Att ola innebär helt enkelt att man kör Ole Dole Doff-ramsan.

Och igår olade jag och M om den kommande veckans vabbdagar. Som räddare i nöden infinner sig mormor och morfar i slutet av veckan. Mormor olade nämligen bort sin sedan länge inbokade tandläkartid. Tack!

5 svar so far »

  1. 1

    cruella said,

    Ola sa vi jämt när jag var barn!

    Masarinmamman: Det är ett fantastiskt bra och användbart uttryck!

  2. 2

    Grodansmamma said,

    Och vi olar om allt hemma hos oss också. Undrar om det kommer med att barnen fyller 5? Varje morgon olar storebror om det är spindelmannenmössan eller krokodilmössan som gäller.
    Hoppas, hoppas att Masarin sanrt blir bättre. Denna sjukvård…..Kramar

  3. 3

    Mia said,

    Japp, Sophie olar också, och om hon olar med lillasyster så blir det ofta så att hon efter att olat fram sig eller lillasyster bestämmer resultatet av olningen (där kom susbstantivet också) beroende på vad saken gäller: Tex den som blev olad fårplocka undan (lillasyster), eller i andra fall, den som blev olad får man välja bulle först (hon själv).

  4. 4

    Abbes pappa said,

    Jag har också fått lära mig ordet ola på senare år. Visst olade man om ditt och datt hela barndomen, men jag har aldrig använt ordet. Jag vill minnas att vi kallade det för att ”pala”. Märkligt.

  5. 5

    Hanna said,

    Vi sa nog ”räkna” när jag var liten…? (Men ramsan var samma.)
    Vi har haft en ”olare” här sedan ett par år. Tycker också att det är ett fantastiskt ord!!

    Hoppas verkligen att lillebror kryar på sig. Det där låter inte kul.
    Kram


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

