Vår lille katt då?

Bombadill har många funderingar just nu kring hur det blir när han blir stor och om döden. Hur är den? Vad händer när alla människor är döda? Kan man inte ens lyfta en arm om man är död?

Jag försöker lotsa varmsamt fram i de stora frågorna. Inte kan han veta att inte ens jag vet hur det blir eller hur obegriplig den här döden är. Igår låg vi i soffan och väntade på att M skulle komma hem från jobbet. Vi läste sagor och mitt i Castor syr blev Bombadills ögon alldeles blanka.

Men vår lilla katt då, när kommer han att dö?

Och så låg vi där i soffan och grät så tårarna sprutade över döden (jag) och katten Abbes framtida frånfälle (Bombadill). Men på femåringars självklara vis såg han det lite komiska i situationen och så skrattade vi genom tårarna. Jag lovade att vi skulle begrava Abbe på landet och att vi skulle sjunga en sång för honom då.

Jag vet mamma, då sjunger vi tipp-tapp, för det är den sorgligaste sång jag vet.

4 svar so far »

  1. 1

    Matilda said,

    Lilla gubben , det blir en bra sång!

  2. 2

    Spettan said,

    Jag har bara hunnit läsa till juni 2007, men kommer helt säkert att fortsätta, Sitter bara och undrar: Finns ni verkligen, du och Abbes pappa eller är ni en statlig konspiration för att få oss nyblivna föräldrar till barn med särskilda behov att orka en dag till???

    Masarinmamman: Vad fint du skriver. Och vi finns. Livet är stort och inte alltid enkelt att förstå sig på. Hoppas allt blir till det bästa för er. Kram!

  3. 3

    Abbes pappa said,

    Skulle kommentera att ni har en katt som heter Abbe. Vad festligt.

    Men så fick jag se Spettans kommentar. Vad fint sagt. Jag finns i alla fall. Gör du?

    Masarinmamman: Jag finns också. Jag lovar. Och jag sitter här och känner in Spettans kommentar, det känns stort.

  4. 4

    Soffa said,

    Ja, vad skönt att någon talar om för er hur viktiga ni är! Och jag vet ju att du finns och det är jag också glad för! Kram


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

