Lika ögon

På väg upp till teckenlägret så åt vi lunch tillsammans med F och hennes familj. Masarin och F satt bredvid varandra och väntade tålmodigt (nåja) på maten. Så kommer Bombadill och slår sig ner vid bordet. Plötsligt tittar han en stund på dem och så säger han:

Men mamma, de ser ju  l i k a  ut.

När jag frågade hur han tyckte det blev svaret att de hade lika ögon. Jag svarade att det hade han ju rätt i eftersom både F och Masarin har downs syndrom. Och sen var det bra med det.

Bombadill har aldrig kommenterat hur Masarin ser ut, ja mer än att han är hans söta lilla lillebror då. Vi har själva heller aldrig pratat med honom om just Masarinens utseende.

Jag tänkte mycket på det där under lägret. Och Bombadill också tror jag. Jag med tankar om att han snart kommer att förstå än mer att han har en speciell lillebror. Bombadill med tankar som jag ännu inte vet så mycket om. Det känns fint och lite sorgligt i en underlig blandning.

2 svar so far »

  1. 1

    Lena said,

    Första gången Agnes sa något om Linnéas DS var när det var en DS tjej på Bolibompa och Agnes ropar till mig och säger att det är en Linnéa på TV, sedan frågar Agnes om tjejen på TV också har downessyndrome.
    Vi har i och för sig alltid haft Agnes med oss vid hab och läkarbesök och hon hör allt och barn snappar ju upp mycket också.
    Nu på senaste tiden har Agnes frågat lite om Linnéa och om hennes extra pusselbit som hon nu säger att det är (Ds är för svårt att säga tycker Agnes).

  2. 2

    Grodansmamma said,

    Så där reagerade stprebror hos oss också i somras på lägret. Speciellt en liten 3-årig tjej var jätte lik Elsa tyckte han (och vi med). Han verkade ta det med ro och var mest orolig för att den tjejen var så in i norden busig för hur skulle det gå med alla hans saker och lekar om Elsa också blev sådan?
    Sorgen kommer hos mig också ibland och funderingarna över hur storebrödernas liv ska bli. Men å andra sidan vet de ju inget annat och älskar ju sina småsyskon mest av allt.
    Hoppas ni hade det toppen i helgen! Kram


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

