22: Get It Down – 31 for 21

På det stora hela klarar vi föräldraskapet ganska bra med allt vad det innebär av kärlek, kojbyggen, galonkläder och matsäckar som ska packas till skogsutflykter.

Men på dagis har de under ett par veckor försynt påpekat att det nog är dags att ta med vantar till Masarin. Så varje kväll har vi konstaterat att nu måste vi köpa vantar till honom. M var den som fick tummen ur och tog igår med sig killarna på shoppingrunda. Kom hem med jättefina fingervantar från Polarn och Pyret och jag nickade gillande.

När M i morse stolt skulle sätta på fingervantarna på Masarinens mjuka små händer tog det tvärstopp. Det slutade naturligtvis med att M i ilska slängde vantarna i väggen. Fingervantar på Masarin? Allvarligt, hur kunde vi tro att det var en god idé?

6 svar so far »

  1. 1

    Lena said,

    Ha, ha har ni också gjort så!
    Jag köpte super fina till Linnéa för något år sedan med dockor på varje finger och Linnéa var så glad ända tills de skulle på.
    Sedan hittade jag tumvantar med docka på så hon blev nöjd.
    Nu när hon är 5 ½ är det fortfarande svårt med fingervantar men med lite lirkande så fungerar de nu.
    Kan säga att vi hade svårt med tummvantarna till Linnéa i början också för hon vek tummen uppåt i vanten (jag har fortfarande lite svårt för Linnéas överrörliga tummar men jag har vant mig lite).

  2. 2

    Erika said,

    Vad bra att ni har prövat, så slipper vi gå på den niten. Dagis är på oss också om vantar. De vi har tagit dit är för klumpiga. Fast trots att de går upp till armbågen sitter inte de heller på. Så jag undrar om vi verkligen kommer hitta några som funkar.
    /Erika mamma till Elvira.

    Masarinmamman: Vad kul att se dig här! Jag har hittat till dig också och det är en sådan fin dotter ni har! Nej, vantar verkar bli vinterns utmaning…

  3. 3

    sara said,

    Nu fattar jag ingening varför funkar inte fingervanar? jag har köpt tre par som används på dagis, 3 par för att kunna varava pisseblöta med torra.”riktiga”vantar är inte inköpta än;-)
    mvh sara mamma till T ¨på 21 mån.

  4. 4

    Anna Engström said,

    Jag förstår inte heller… är det nåt speciellt med våra barns små fingar eller är det bara allmänt svårt med fingervantar på mindre barn?

    Har då, i ärlighetens namn, inte heller kommit så långt att vantar införskaffats till Alice ännu… jo, tumvantar men de blir blöta direkt ute så de används inte så ofta hos dagmamman.

    Kram till er alla!!

    //Anna

    Masarinmamman: Fingervantar i allmänhet är ganska svårt på små barn. På masarinbarn verkar det vara svårt i synnerhet ;-) Skämt åsido. Masarinen har så mjuka små fingrar att han inte har det där perfekta fingervantsspretet som behövs för att trä på de där rackarna.

  5. 5

    Grodansmamma said,

    På vårt dagis vägrar de hantera fingervantar. Tar för lång tid att sätta på barnen. För oss har galonvantar funkat bäst. Men när ungarna är så små känns det som om de blir helt orörliga i alla typer av vantar. Fasar för overallsäsongen……

  6. 6

    cruella said,

    Åh, vilket flashback. Min äldsta hade – och har – en helt annan tonus än sina syskon, trots standardantalet kromosomer, vilket nära nog omöjliggjorde fingervantar när han var i Masarinens ålder. (Han var heller aldrig något att hålla i handen…) Två fingrar här, inget där. Om man ens kom så långt. TUMMEN I TUMMEN!!!! var fältropet den hösten.

    Syskonen spretade så fint som allra helst och vantarna gled på så galant. Så olika det kan vara.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

