16: Get It Down – 31 for 21

Jag har jobbat med internet i mer än tio år nu. Jag vet inte om man kan älska nätet men för mig är det i alla fall en varm och nära relation. Och nätet gör min vardag enklare och ofta roligare och här har jag också träffat många fina och sköna människor.

Men en sak som jag inte förstår mig på alls är hur man tillåter anonyma kommentarer på olika nyhetskanaler. Det gör något med människor. Det lyfter fram de djupaste fördomar, de unknaste uttalanden och nästan lockar fram de mörka personlighetsdrag man hade hoppats den moderna människan lämnat bakom sig. Och inte är det bättre på många diskussionsforum. Jag skyr dem som pesten också.

Med det sagt vill jag istället varmt rekommendera att läsa om Elsa. För hon är en ljus och underbar liten tjej som jag hade äran att leka med i somras!

4 svar so far »

  1. 1

    Jenny Härstam said,

    Hej!

    Måste bara säga att jag håller med. Vet inte om du också läste Anna Ekelunds krönika
    och kommentarerna som kom in om detta. Vissa kommentarer gjorde mig först upprörd,
    sen ledsen att vi inte kommit längre i vårt samhället och till sist blev jag lite rädd och
    fick en klump i magen.
    Är det dessa människor som min lilla son ska växa upp och behöva möta.

    Har en liten son på 6 månader som har DS och vi har tills nu bara bemöts av värme och kärlek runt vår son. Skrev till dig senast om att vi hittade din sida gnm Titt ut och hur fantastiska alla är där.
    Tycker också att om man har en åsikt och förutfattade meningar så måste man
    också stå för dessa, inte bara slänga ut sig saker på ett forum på grund av att ingen vet vem man är.
    Läste inte klar utan bestämde mig för att koncentrera mig på allt härligt i stället, som din sida, alla underbara DS barn med härliga, starka föräldrar, familjer och vänner.

    Tack än en gång för din härliga och varma sida

    MVH
    Jenny

  2. 2

    Hej

    Jag hoppade faktiskt över att läsa de olika kommentarerna… Förra gangend et var ‘debatt’ gjorde jag inte dte och jag madde fysiskt illa i flera dagar. Denna gangen kändes det lika bra att hoppa över da jag sneglade pa vad vissa kallade sej.

    Tror tyvärr att de flesta maste verkligen uppleva nagot sa magiskt som en masarin för att fatta att det inte är fruktansvärt och en enda lang sorgeprocess, utan tvärtom början pa livet.

    Kram

  3. 3

    Grodansmamma said,

    Tack för de värmande orden! Elsa skickar en cyberpuss som tack också.
    Jag hade redan innan bestämt mig att hoppa över alla ruttna kommentarer. Det är liksom inte värt att läsa dem. Koncentrerade mig på de positiva istället.
    Men jag håller med om att det är märkligt att man får publicera vad man vill under anonymitetens skydd.
    Kramar från oss

  4. 4

    Ulla said,

    Ja kan också bara hålla med. Kan inte förstå att människor kan ösa ur sig så mycket skit, faktiskt. Men det klart, det går ju alldeles utmärkt att göra det när dom får/kan vara anonyma. Och på ett forum läste jag inlägg om Aftonbladets/Wendelas artikel igår och det är märkligt och chockerande hur den kunde få igång en del människor. De flesta har dessutom ingen egen erfarenhet av DS, utan dom har ”hört att”…. Men jag läste lite och stängde sen ner sidan.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

