Noll koll, mamma

Masarin och jag snubblade lite andfådda in till vår BVC-tant (förlåt, återigen absolut ingen tant) som hade bullat upp med klossar samt papper och krita.

Det här kan bli intressant tänkte jag när hon visade Masarin vad hon hade på bordet. Han studerade henne granskande en bra stund. Därefter staplade han ett torn av klossarna och tog kritan och bankade lite på pappret med den.

– Ja, och så ser jag att han går också. Hur är det med kommunikationen mellan er?

Jag förklarade att Masarin förstår det mesta om vi bara väntar ut honom och att han gör några tecken. Därefter fick han sin tredje vaccinationsspruta och Masarin och jag tittade förvånat på varandra.

– Ja, då kan man ju säga att Masarin klarar det som vi brukar titta på vid en 18-månaderskontroll.

18-månaderskontroll? Det hade vi helt missat!

8 svar so far »

  1. 1

    Matilda said,

    Gulle vad han är duktig. Hon kollade inte att han kan göra high five. Som hans storkusin (13 år) och hans polare brukar lära honom när han är här. Klart att V är med han är underbar tycker vi ute i Kungsängen.

  2. 2

    Grodansmamma said,

    Heja Masarin!
    När skulle ni förresten se Elvis i Göteborg? Åker ni E20 ner/upp är ni välkomna att titta in på kaffe/mat whatever.
    Kram

  3. 3

    Imsa said,

    Heja Masarin! Vilken duktig kille han är! Vår Victor blir 18 månader om 2 veckor. Klossar bygger han så högt som han når från sittande, kan ”rita” på papper och kommunicera (tecken hittills: mat, sova, hatt, skor, hund, bil, katt, ko, tupp, frukt, borta, slut, lampa), men går gör han inte ännu.

  4. 4

    Helena said,

    Heja heja masarinen! Vilken kille!

    Jag/vi har precis tagit våra första stapplande steg ut. Kika gärna in!

    http://lillaell.blogspot.com/

    Kram H

    Masarinmamman: Vad spännande att ni börjar blogga! Jag ser fram emot att följa er spännande resa med lilla L. Kram!

  5. 5

    Imsa said,

    Hej! Nu är det snart verklighet: http://imsavimsa.blogspot.com/2008/09/tittut-p-land.html . Tack än en gång för att du visade mig (och många andra) fantastiska Tittut!

    Masarinmamman: Jag blir rörd och stolt på samma gång. Härligt kämpat!

  6. 6

    Camilla said,

    Vad han kan, den söte masarin!

    Milo har visserligen ett par månader kvar, men han lär nog inte gå på 18-månaderskontrollen, tveksamt om han staplar klossar heller. Ber de honom kasta dem, däremot… Samma gäller kritorna, är jag rädd. Det är allt tur att han kan några tecken. Och att han är glad och nöjd med livet, förstås!

    Masarinmamman: Faktum är ju att Masarin var 20 månader på sin 18-månaderskontroll :-) Men gå lärde han sig vid 18 månader, men hur det låg till med klossar och kritor, det har jag ingen aning om… Det viktiga i inlägget handlar kanske mest om min egen inställning, att jag inte längre är lika fixerad vid vad man ”ska” kunna vid en viss ålder. När Bombadill var mindre, typ ÖVADE vi inför varje kontroll. Nu vet jag inte ens om att vi är med om dem :-D

    Njut av din fina Milo, han kommer som alla andra slå världen med häpnad!

  7. 7

    Imsa said,

    Jag postade det här på min blogg som svar till dig men tänkte att det är lika bra att jag skriver här också:

    Jag kan helt klart konstatera att din blogg har varit en enorm tröst för mig, särkskilt under mina första stapplande steg i början som ”kromosommamma”.

    Så mycket igenkännande i situationer som du upplevde och du beskrev liknande tankar som jag också hade. När du skrev att du kunde känna styrka och glädje igen var det som om en sten lättat även från mig. Kan du, så kan jag också tänkte jag då.

    Och då du skrev om Tittut var det nåt som verkligen klickade i mig, att finns det såna fantastiska människor på riktigt? Fina människor som har som yrke att lappa ihop vilsna familjer efter den känslomässiga virvelstorm det innebär att få ett barn med kromosomförändring.

    Tack också för att du fortsätter skriva så fint om hur vardagen med Masarin & Bombadill är!

    En av orsakerna till att jag började blogga är det jag skulle vilja dela med mig av det jag lärt mig under min resa. Precis som du gjort under din.

    Många kramar,
    Mia

    Masarinmamman: Ja nu blev jag rörd. Oj. Och tack. Stor kram från Masarinmamman

  8. 8

    Camilla said,

    Hej igen!

    Jo, jag tyckte nog det framgick av inlägget att du hade en rätt avslappnad inställning till det här med kontroller… :-)

    Jag känner tyvärr lite mer igen mig i det där med att öva inför bvc-besöket. Inte så att vi faktiskt gör det, men visst är jag medveten om vad Milo kan och inte. Och hur lång (kort) han är. Och hur litet huvud han har. Men jag försöker jobba på det, försöker att BARA njuta istället.

    Kanske är jämförandet också lite av en första-barnet-grej? Den som får fler får se…


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

