Bokutmaning

Tack Imsavimsa för din bokutmaning. Precis vad jag behövde!

Vilken bok läste du senast?
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Bra!

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Dårskaper i Brooklyn av Paul Auster

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Jämställt får man nog säga. Klassiker – män. Samtida – kvinnor. På ett ungefär så.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du ”nu har jag en fjärdedel”, ”en tredjedel”, ”hurra hälften” kvar o.s.v.?
Absolut. Brukar vara lite långsam i starten (åååh vad mycket kvar) och sedan slutar det ofta med sen nattläsning (bara lite till).

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Eftersom jag tycker pocket är ett överlägset format läser jag om böckerna i DN och sedan väntar jag till pocketutgivningen… Men också tips från vänner. Och så en och annan slumpbok som slinker med från pocketstället på ICA.

Och så har jag äntligen blivit invald i ett litterärt sällskap (läs vin- och bokklubb) så nu stundar nya bokutmaningar :-)

När blir en bok för lång?
Så fort den inte talar till mig.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Nja. Jag gillar mest samtida svensk litteratur så har snöat in mycket på den genren senaste åren. Läser sällan på engelska (om jag inte blivit varnad av en dålig svensk översättning).

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Jag blev väldigt förtjust i Jonas Karlssons debut Det andra målet. Väldigt finurlig. Och samtida. Måste nog läsa om den!

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Har för lite med tid för att traggla igenom böcker som är tråkiga. Jag släpper ofta. Ibland återkommer jag. Så senast med Ninas resa av Lena Einhorn. Och den var värd att ta tag i igen.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Svensk samtida skönlitteratur samt klassiker (läste litteraturvetenskap en gång i tiden). Lite deckare också. Ms alla kokböcker tar också allt mer utrymme i våra bokhyllor.

Rekommendera 5 författare:
Klas Östergren, Selma Lagerlöf, Jonas Hassen Khemeri, Marianne Fredriksson & Paul Auster

Jag skickar utmaningen vidare till: Mammapappabarn, Bondhustrun, Lisa på Rönnbacken, Ana Udovic. GRRR, ni får också gärna anta utmaningen!

1 Response so far »

  1. 1

    Imsa said,

    Vad kul att du gillade utmaningen! Det är så intressant att se vad andra har för litterära preferenser. Själv jobbar jag i vanliga fall på bibliotek och där tror man att ser på folks lån hurdana personer dom är ;-)

    Jag ska förresten gå på en föreläsning med Christina Renlund som skrivit boken ”Doktorn kunde inte riktigt laga mig” snart, det ser jag fram emot!

    Kram!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

