Tågresan

Förra påsken tog jag och barnen tåget ner till Göteborg. Vi fick ett fyrbord och parkerade oss vid fönstret. I Södertälje klev en specialkille runt 20 på. Han visade sin biljett och var utan ord väldigt tydlig med att han hade bokat just en fönsterplats. Det löste sig fint. Bombadill hamnade bredvid honom och bombarderade honom på treåringars självklara vis med hundratals frågor. Specialkillen var mer koncentrerad på sin resa så efter en stund kom frågorna över till mig.

Mamma, varför svarar han inte?
Mamma, kan han inte prata?
– Mamma, mamma, mamma…

Jag satt där och bara tog in. Djupandades ibland. Tänkte att kanske kan Masarin också åka tåg själv någon gång. Vilket gäng vi var som satt där runt bordet. Jag, Masarin, Bombadill och specialkillen. Jag glömmer det aldrig.

3 svar so far »

  1. 1

    Grodansmamma said,

    Det är klart att de ska åka tåg! Åkte till Stockholm förra veckan och med på tåget var en annan ”specialkille” med en extra kromosom. Han satt och läste Stieg Larssons ”Flickan som lekte med elden” och var helt försjunken i den. Det måste båda gott!

  2. 2

    Å, vilket härligt fint minne!

    Linda

  3. 3

    Lena said,

    Självklart kommer din speciella kille också åka tåg själv.
    Jag åkte med en speciell kille på tunnelbanan för en tid sedan som också läste bok (som grodmamman skriver här ovan) och det var Svart stig av Åsa Larsson. Jag förföljde honom lite i tunnelbanan av ren nyfikenhet och jag stod också bara och tog in att han var en vanlig kille på tunnelbanan som läste en deckare.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

