Kontrasternas tid

Jag går in och ut i världar. Precis samtidigt verkar allt omkring mig vara ytterligheter. Utanför fönstret silar solens strålar genom de skira bladen så ljuvligt vackert att hjärtat värker. Samtidigt ligger Bombadill på soffan full av skrapsår och norra europas största fläskläpp. Under svullnaden finns en lös framtand som bevis på att han verkligen varit med om sin första cykelvurpa.

Allt detta medan jag mumsar jordgubbar och pannkakor hemma hos D och S. Det overkliga blir verkligt och vi pratar lugnt om medicinering och ler när S härmar den stabila finlandssvenska läkaren. Barnen leker tryggt omkring oss och ger normalitet och glädje i absurditeten.

Jag åker tidiga morgnar till jobbet och som vanligt är det en arbetsintensiv period den här tiden på året. Det blir ofta sena kvällar hemma framför datorn också. M och jag vinkar till varandra med jämna mellanrum. Vi ses i sommar!

Våra vänner från London kommer och hälsar på. Det blir en härlig helg som avslutas med att de bjuder oss på en sagolik båttur. Masarin förälskar sig i pappa Y. Och på något sätt är de lite lika, kanske för att de båda, på var sitt sätt, lever i nuet.

Till helgen får barnen äntligen träffa sin lilla kusin P. Lilla fina P som redan hunnit blir två veckor gammal.

Och allt detta i syrenernas tid och gullregnens månad.

8 svar so far »

  1. 1

    Gunnel said,

    Du skriver så vackert att jag sitter och ryser. Hoppas Bombadill hämtar sig snart.

  2. 2

    S said,

    Tusen tack för ditt besök. Visst är det konstigt att allt det där pågår samtidigt – jag är lika förundrad.

  3. 3

    Grodansmamma said,

    Underbara ord som vanligt!
    Vi väntar på grodans kusin som verkar ha parkerat sig sittandes i mammans mage. Så kanske behöver vi inte vänta riktigt 6 veckor om nu kusinen ska plockas ut magvägen istället. Kram Anna

  4. 4

    Lena said,

    Vad fint du skriver. En av mina högsta önskningar är att kunna skriva så som du gör och hitta alla dessa ord som kan förklara saker så fin.
    Men tyvärr så finns inte denna talang hos mig så jag får njuta av dina texter i stället.

    Hoppas Bombadill mår bra snart och att det går bra med tanden.

    TACK!

    Masarinmamman: Tack själv Lena! Och jag njuter av dina fina bilder på tjejerna :-) Bombadill har röntgat tanden och det ser ok ut. Men det är svårt att äta, blir mest yoghurt i sugrör…

  5. 5

    Camilla said,

    När jag läste det här kom jag plötsligt ihåg hur det kändes när Milo var nyfödd. Min största glädje och min största sorg i knappt två kilo bebis och livet blev så otroligt intensivt, känslorna bara svämmade över. Hemskt, men samtidigt fint, på nåt sätt.

    Hoppas allt blir bra med de dina!

  6. 6

    thoughtsworththinking said,

    Hej! Jag hoppas det var okej att jag länkat hit från min blogg, under ”Läsvärda bloggar” ?

    Masarinmamman: Det är absolut ok. Tack!

  7. 7

    Ulla said,

    Jag kan bara hålla med de andra, du skriver så himla fint .

  8. 8

    P said,

    Så vackert. Jag ska inte läsa det här på jobbet, nu sitter jag två platser bort och torkar tårarna. Och slutet från en av norra europas vackraste dikter.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

