Målbild

Till Grimskär åker vi så ofta vi orkar och det brukar bli i september. Vi är fem gamla kollegor som stuvar in familjemedlemmar, mat, färskvatten, fiskespön, vin, barn och flytvästar i bilarna. Grimskär ligger utanför Sandarne, strax söder om Söderhamn och när vi kommer fram är det ofta redan mörkt. Båtresan över tar 10 minuter.

Väl framme sprakar brasan, vännen M har eldat i flera timmar och även eldat kaminerna varma i de små gäststugorna där vi senare knör ihop oss om natten.

Huset på Grimskär ligger uppe på en klippa, nedanför är havet och utanför husknuten finns blåbärsris och ett utedass. Har vi tur skiner solen när vi vaknar på lördagsmorgonen. Då blir det båtutflykt och picknick på någon av kobbarna. Regnar det blir det spel inomhus och fiske från bryggan. Bastubad med kall öl ingår och avslutas alltid med dopp i det kalla vattnet.

På Grimskär brukar alltid någon a) vara gravid b) bli gravid c) somna på soffan. Och jag brukar alltid oroa mig för att färskvattnet ska ta slut (det har det aldrig gjort). På Grimskär äter vi och fikar som galningar. Här har lagats osso buco på gasolkök, grillats lammkorvar på den murade grillen och kokats gulasch på den gamla spisen.

På Grimskär har vi lärt känna varandra och varandras barn och hela gänget var med när D och S gifte sig för snart två veckor sedan.

Idag påbörjar D sin behandling. Ju mer jag tänker på det desto självklarare känns det att min målbild bara kan vara att vi som vanligt åker till Grimskär i september.

11 svar so far »

  1. 1

    Hanna said,

    Ja, jag är övertygad om att du känner rätt. Så måste det bli.

  2. 2

    cruella said,

    Det låter som om ett Grimskär om året kan hålla de flesta dämoner borta… Vi hoppas.

  3. 3

    Grodansmamma said,

    Viljan är ofta det viktigaste verktyget.

  4. 4

    Sara said,

    Tack vännen! Det är en perfekt målbild som jag också gärna håller fast vid. Jag tror vi blir nitton pers i höst. Det blir trångt men dejligt – att basta med solnedgången glittrande i havet utanför fönstret, plocka blåbär och frossa i all den goda maten, prata om livet och också leva det!
    Jag tror att det har gått bra idag. Men jag vet heller inte vad jag kan förvänta mig.
    Kram

  5. 5

    anski said,

    Men! Det är ju min ö!! :o) Va märkligt att läsa om min älskade ö där vi firar midsommar hela släkten, minns många långa lata somrar och fantastiska lyshelger här i din blogg… Liten värld… Tack för en fin blogg!

    Masarinmamman: Sannerligen en liten värld! Men då förstår du verkligen hur speciell den ön är. M har ofta berättat om lysnatta som han kallar det. Speciellt har jag förstått. Kul att se dig här igen. Jag hälsar på dig på bloggen ibland och ser hur det går för dig!

  6. 6

    Lena said,

    Har tänkt en del på din kompis D sen du berättade runt Valborg. Hoppas behandlingen biter, håller tummarna. En mysig övistelse är nog precis rätt morot för honom att orka kämpa och bli stark fort.

    Själv ska jag inte åka till fastlandet i onödan i sommar……

  7. 7

    Imsa said,

    Hej! Jag hoppas att du inte har nåt emot en liten bloggutmaning från mig? Utmaningen finns här: http://imsavimsa.blogspot.com/2008/05/all-about-imsa.html

  8. 8

    Abbes pappa said,

    Nämen. Det låter ju alldeles fantastiskt. Jag vill följa med. Dessutom är det bra med målbilder. Det har jag också haft, hur fåniga de än kan låta.

    Heja dig. Och heja S & D.

    Men då säger vi så då. Abbe och jag ”omme me” till Grimskär, som Abbe skulle sagt.

    :-)

    Masarinmamman: Ja, det vore väl mysigt :-) Vi har pratat några år om att de nog måste bygga en till gäststuga därute och då skulle ju ni få plats…

  9. 9

    Soffa said,

    Heja D.

  10. 10

    Lindah said,

    Hej!

    Hamnade på din blogg när jag googlade på Grimskär! Visst är det en underbar ö! Vi köpte våran stuga där för 2,5 år sedan och det är det bästa vi gjort!

    När man kommer ut dit är det som om allt bara rinner av en man kan slappna av och bara vara! Lyskvällen som var i helgen var så otroligt vacker, en fin avslutning på sommaren!

    Ha det så bra!

    //Lindah

    Masarinmamman: Jag längtar till Grimskär!

  11. 11

    Marie said,

    Jag har bott där – Grimskär – i hela mitt liv (57 år)!

    Masarinmamman: Då vet du hur underbart där är!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

