I backspegeln

Både Abbes pappa och Mammapappabarn har utmanat mig att titta i backspegeln – hela fyra gånger! Fem, tio, femton och tjugo år tillbaka i tiden…

1988 gick jag humanistisk linje i Uppsala. I min klass gick några av de flickor som sedan följt mig genom livet och som än idag är mina bästa vänner. Vi tyckte nog att det var ohyggligt coolt att gå på gymnasiet och att vara humanister från Skrapan. Fritiden fördelades mellan fikor på Ofvandahls (som på den tiden hade bordsservering) och Uppsalas då hetaste musikställe Barowiak. Jag lyssnade på Lolita Pop, Thåström – och  g i v e t v i s  Ratata.

1993 var ett omtumlande år. För mig hände två avgörande saker under det här året. För det första började jag plugga på universitetet. För det andra slickade jag mina sår och flyttade tillbaka till Uppsala igen efter några år utomlands och en mellanlandning i Östergötland. Jag flyttade in i ett kvinnokollektiv (i en något sliten men sagolik våning som tillhörde vännen Fs farfar) och brakade rätt in i studentlivet och ny och gammal vänskap. Jag lyssnade mycket på Lisa Nilsson och Kayo.

1998 bodde jag i Stockholm och hade året innan hamnade mitt i internet-boomen på mitt första jobb efter studierna. Det var en fantastiskt kul tid och många av mina kollegor från de här galna åren är fortfarande nära vänner till mig idag. Jag hade också dejtat M sedan två år och vi bodde nu i en liten bostadsrätt på Kungsholmen. Jag lyssnade på Oasis, No Doubt och Bo Kaspers Orkester. Och inte hade jag en aning om att kocken från västkusten ett par år senare skulle fria till mig när vi åkte Highway 1 från San Fransisco till LA.

2003 hade jag bytt konsultlivet mot en marknadsavdelning på ett medicintekniskt företag (jag bytte tillbaka året efter). Året innan hade M och jag gift oss (f ö samma dag som det var Stockholms marathon så det var ju lätt surrealistiskt när vi klev ut ur kyrkan vid Odenplan och det bara några meter från oss sprang tusentals svettiga löpare). I november föddes vår första son Bombadill och nu kan jag inte minnas att jag lyssnade på någon annan skiva än Georg Riedels Barn på nytt…

– – – –

GRRR – jag råkar veta att ni vill bli utmanade på den här godingen (ni får gärna svara båda två). Och så är jag nyfiken på att veta mer om Lisa på Rönnbacken.

3 svar so far »

  1. 1

    Abbes pappa said,

    Spännande. Tackar tackar. Kocken från västkusten blir man ju lite nyfiken på. Tänk om det är någon jag känner. Jag menar västkusten är ju så liten. ;-)

    Masarinmamman: :-) Men nog verkar det vara gott virke i män från västkusten! (M är f ö från Varberg)

  2. 2

    Sara said,

    Vi har många årtal och platser gemensamt! Nu har jag utfört uppdraget. Tack det var kul och lite svindlande att tänka på hur mycket som kan förändras på fem år.

    Kram!

  3. 3

    […] I backspegeln 17 06 2008 Jag har tittat lite i backspegeln sedan jag läst lite hos Masarinmamman. […]


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

