Upp stiger solen

Länge har Masarin viftat med sina armar och händer. Härligt och ostyrigt. Vi tittar lite extra ibland för att se om det går att urskilja något tecken, men än så länge verkar det mest vara ett ostrukturerat vevande.

Men igår när vi firade min pappas födelsedag sjöng vi några barnvisor som vi brukar sjunga på Tittut. Då plötsligt såg jag! Masarin visste exakt vilka rörelser som gällde. Jag kom helt av mig! Men så testade vi igen. Och Masarin sträckte upp armarna högt och bestämt över huvudet. Jajamän.

Upp stiger solen! Torkar bort allt regn!

Sannerligen.

2 svar so far »

  1. 1

    Hanna said,

    Jag arbetar på en förskola som resurs åt en liten masarinflicka på 2 år. Vi håller just på att skola in henne och hennes pappa berättar glatt om en sång som sjungs på Tittut om hur solen går upp på dagen och ner på kvällen. Men han minns inte texten eller melodin. Vet du vilken han menar? Det hade varit så roligt att få sjunga den med henne!

    Masarinmamman: Absolut vet jag det! Masarin gillar den också! Och vilken resurs du verkar vara! Fantastiskt på alla sätt!

    Solen solen är gul
    Den är rund som ett hjul
    Solen solen är gul
    Den är rund som ett hjul

    På morgonen stiger solen upp
    Och på kvällen sjunker den ner
    På morgonen stiger solen upp
    Och på kvällen sjunker den ner

    Rörelser vers 1:
    Först en stor uppgående cirkel med händerna,
    efter gul klappar man 2 ggr.
    Sedan en stor nedgående cirkel med händerna,
    efter hjul klappar man 2 ggr.

    Rörelser vers 2:
    Först en uppåtrörelse med handflatorna vända mot taket.
    Sedan en nedåtrörelse med handflatorna vända mot golvet, efter ner slår man handflatorna i golvet.

    Och melodin kan du höra här i Lars Darebergs fina bildspel från ett teckenläger på Öland 2007

  2. 2

    Hanna said,

    Tusen tack för hjälpen! Jag ska genast skriva ut texten/rörelserna och öva under helgen :)

    Jag gör mitt bästa för att vara en hjälpande hand för flickan. Jag har ingen tidigare erfarenhet av masariner, och kan bara några få tecken, men vi trivs bra tillsammans.
    Jag har även rekommenderat din blogg för hennes föräldrar.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

