For life

Under året som gått har det rullat på fint med Masarinens utveckling. Det var därför ett totalt oväntat besked när brevet från barnläkaren kom i förra veckan. ”Masarin har underproduktion av sköldkörteln och kommer att behöva äta Levaxin. Ni får en remiss till yadayada på Astrid Lindgrens barnsjukhus.”

Ehh. Jaha?

Läkare är bra men några kommunikatörer av rang kanske de inte är. Ska vi bli oroliga? Ska han äta Levaxin for life? Jag sökte på nätet och fick veta att underproduktion av sköldkörteln hämmar tillväxten. Och ja, det är for life. Och det drabbar ungefär vart tredje masarinbarn.

Om jag ska vara orolig? Vi får se vad yadayada säger.

6 svar so far »

  1. 1

    Helen said,

    Hej Masarinmamman!
    Förstår att du blir fundersam, läkare är verkligen inte alltid fina på att utvecka sina besked… Jag knaprar själv levaxin pga underfunktion i sköldkörteln (det drabbar inte bara masariner, men det upptäckte du säkert under ditt googlande), och det funkar bra för mig nu när vi väl har hittat den rätta dosen.

    Masarinmamman: Hej och tack för att du delade med dig!

  2. 2

    Hej!

    Inte vara orolig. Bookie har ingen sköldkörtel alls, han hade överproduktion och tog bort den tillslut. Sa nu käkar han ocksa san medicin. Inte alls jobbigt, tyvärr är det för livet, men ingen biggie!

    Kram

    Ps. Bookie är sambon alltsa ;-) Inte min masarin.

  3. 3

    Helene said,

    Hej!

    Tänkte bara säga att jag föddes med underproduktion av sköldkörtelhormon och har ätit levaxin hela mitt 34-åriga liv. Kommer också att få äta resten av livet. Det är inget som stör mig över huvud taget! Jag lever ett helt normalt liv, förutom att jag tar ett piller varje morgon. Jag har aldrig mått dåligt av det, inte ens när jag missat ta tabletten ett par dagar. De tar ett blodprov en gång per år för att se att jag har rätt dos. Jag tror att det kommer fungera hur bra som helst även för er.

  4. 4

    Lådan said,

    Tänker så mycket på er och hoppas innerligt att ni får det stöd ni behöver!!
    Stor Kram
    Lådan

  5. 5

    Mamma Millan said,

    Hej , läkare o sjukvården i sig är underlig…jobbigt ibland…de skickar vidare, o runt en…man får ständigt nya läkare.

    det som är det sämsta med sjukvården i Sverige….hade ju varit underbart att ha en läkare hela tiden, skulle nog va lättare att förstå sig på patienten med då!!

    Du skriver fint, modigt att du vågar öppna dig så!!

  6. 6

    Ann-Catrin said,

    Hej! Är en kvinna, i medelåldern, som har en överfuktion i sköldkörteln, och helt plötsligt efter ena svaret, så sa dom att den var normal nu, fast jag känner mig yr, svettningar, orkeslös, tappat matlusten. Först låg THS-provet på 0.02 sen 0.04. sen 0.75…
    Jag förstår ingenting…?? Jag har även en tarmsjukdom, morbus Crohn…
    Är det fler som kan berätta hur Ni mår med sköldkörteln???

    Masarinmamman: Hej Ann-Catrin! Jag kan fortfarande väldigt lite om detta. Vet bara att Masarin äter Levaxin varje dag. Hoppas någon mer insatt kanske vet lite mer?


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

