Familjen Plock

Det sägs mycket om att få fler barn. Om logistik. Syskonkärlek. Rivalitet. Sömnbrist. Om hjärtat som har så många dörrar.

Men inte var det väl någon som sa något om detta eviga plockande? Det är helt sjukt men det känns som om hela mitt liv går ut på att plocka. Kläder, leksaker, disk, kattmat, tidningar och skräp i ett evigt kretslopp. Det spelar liksom ingen roll att M och – i viss mån – Bombadill också gör detsamma.

Vi har förvandlats till familjen Plock.

– – – –

Vännen B ringde och vi frossade i ämnet. B pratade länge om detta helt surrealistiska att fylla en diskmaskin och göra i ordning köket bara för att några minuter senare se det lika belamrat igen. Slutligen konstaterade vi att det nog är detta plockande som är den stora skillnaden mellan ett och flera barn.

8 svar so far »

  1. 1

    Matilda said,

    Ja det tar aldrig slut, trots att man har stora barn. De liksom bara räknar att man ska plocka. Diskmasking, träningsväskan, kläder till tvättmaskinen och maten ska stå på bordet så man bara behöver tugga själv. Fast livet är väl rätt härligt ändå! Man har att göra hela tiden. Ska rusa nu ska skjutsa till match i Vallentuna.

  2. 2

    mammapappabarn said,

    Å jag känner precis igen mig. Redan. Med ett barn. Jag bara plockar och plockar och plockar.

  3. 3

    Deercat said,

    Det konstiga är…att de dagar när min sista, och snart flygfärdiga ungdom inte varit hemma på några dagar, så kan jag sakna ”plockandet”. Samtidigt som jag inser…jisses…Även jag är medhjälpare i att det blir bråte här och var…

  4. 4

    Mamma Millan said,

    Håller så med dig… Detta eviga plockande, städning är ju inget jämfört med det;)för att inte prata om tvättkorgen o strykhögen som med blir det dubbla. För min del 3 dubbelt….och i da ska vi inte prata om , har en valp på besök sen några dar….han är värre än alla tre tillsammans!!

  5. 5

    Sara said,

    Det får mig att tänka på tre familjer jag känner med fyra barn… Jag tror att nånstans efter tre barn så ger man upp det där plockandet och accepterar läget. Bara gör nån nödinsats här och där. När jag fick nummer två sa min syrra (fyrbarnsmamma):

    Välkomna kaoset! Det går inte att kämpa emot det. Då får du ro motströms resten av barnaåren…

    Men jag har inte kommit dit ännu. Jag är precis som du plockomaniac!

  6. 6

    Hanna said,

    Hej hej, här har du en annan familj Plock!
    Och vad har vi gett oss in på? Vi har nu fyra barn och två katter? Hur mycket stök kan det bli?

    Men vi har bestämt oss… vi ska skaffa städhjälp. Vi känner att det här eviga plockandet och tvättandet av sex personers kläder kommer att bli vad vi mäktar med. När det sedan blir dags för dammsugning och torkande av golv och skitiga dörrkarmar, köksluckor, lister etc får ett proffs ta vid. Vi kommer aldrig längre än på sin höjd till dammsugning.

    Nu försöker vi bara få någon vit städfirma att vilja komma och städa här ute på landet till rimlig penning. Hoppas det går. Snart.

  7. 7

    Soffa said,

    Jag har gjort samma iakttagelse och kommit till samma slutsats – det är helt klart plockandet som är den stora skillnaden när man får ett barn till.

    Och du – nu ska vi plocka i många år… vi får väl börja se det som någon form av gumpa och lära oss att böja ergonomiskt riktigt på ryggen när vi böjer oss ner eller så. Så plockandet får en mening och kan bli en utmaning… typ ”idag har jag gjort si och så många knäböj”. Eller?!

  8. 8

    Mia said,

    Måste bara oxå lägga in en kommentar på detta (brännheta ämne verkar det som). Åh vad jag också har tänkt på det sjuka i att man går och plockar upp saker ifrån golvet hemma, på samma sätt som när man plockade upp skräp med skolan… Hur kan resten av familjen (mest barnen tror o hoppas jag) vara så blasé att de bara droppar grejer på golvet?! Samtidigt är det lite komiskt, ibland kliver man över driver med grejer, hade man haft en snöskovel inne hade man skottat undan. Längtar fö efter att ses och tänkte på dig i början av veckan och din återgång till arbetslivet.
    Kram
    mia


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

