7 sanningar

Jag har blivit utmanad av Märtagreta och Abbes pappa. Sju sanningar om mig själv. Var tvungen att ta en promenad. Det blev det här urvalet. Förmodligen finns många fler sanningar om Masarinmamman.

  1. Internet is my thing. Jag läser mindre än jag vill. Har i princip slutat titta på tv. Men nätet. Där finns jag. Google is my friend. Jag spelar scrab på Facebook. Jag mailar gärna. Masarinmamman är min livlina. Intressant egentligen för annars är jag rätt ointresserad av teknik. Men nätet. Det är väl något annat egentligen. Kommunikation kanske?
  2. Jag tänker på döden. Varje dag faktiskt. Den är jag rädd för. Jag vill inte att den ska komma nära mig eller någon i min närhet. Och som dödens följeslagare har klimatångesten lagt sig som en blöt handduk om mina axlar.
  3. Jag är dålig på äventyr. Blir rädd när båten lutar eller flygplanet hamnar i luftgropar. Vågar inte åka fritt fall. Får sug i magen och sus i huvudet när jag tänker på fallskärmshopp (vilket straff för en sådan som mig). Engelska deckare står för äventyren i mitt liv.
  4. Nätverk. Här mår jag genast bättre. Jag är bra på stämningslägen. Intresserad av människor. Har lätt till skrattet. Bjuder gärna på mig själv. Jag har ett stort och rikt nätverk. Jag har lyckan att ha vänner som står mig nära och som jag litar på.
  5. Bekräftelse. Viktigt i mitt liv. Både yrkesmässigt och relationsmässigt. Jag är bra på att bekräfta andra och har också ett stort behov av att själv bli bekräftad.
  6. Jag älskar det skrivna – och det talade – ordet. Drömde en gång om att bli journalist. Drömmer om att någon gång publiceras. Har några idéer i huvudet – och kanske talangen. Men inte modet.
  7. Diplomat med patos. Orättvisor och trångsynthet gör mig galen. Jag tror på – och försöker stå upp för – det goda. Men jag är nog mer av streetsmart än den som står på barrikaderna (fast det var ju en fantastisk känsla när vi 2003 var i Göteborg och deltog i den stora marchen mot Irakkriget).

– – – – 

Reglerna för utmaningen ser ut så här:

Länka till den som utmanat dig

Berätta sju sanningar om dig själv

Utmana sju personer

Lämna ett meddelande till dem du utmanar.

Vad säger ni: Grannfrun, Livet på Rönnbacken, Mammapappabarn, GRRR, Prince VinceBondhustrun och Ana Udovic?

10 svar so far »

  1. 1

    Märtagreta said,

    Vet du, jag tycker det ofta framställs som nåt fult, det där med bekräftelsebehov, men i själva verket borde det ju vara en självklarhet och blev alla bättre på att visa uppskattning till sina medmänniskor, inte bara nära och kära utan alla, kassörskan, busschauffören osv, så kanske det inte ens fanns, ordet, BEKRÄFTELSEBEHOV!
    Jag säger som jag tycker, att någon är duktig, snygg, smart osv, oavsett om jag känner människan eller inte. Var på radioinspelning i fredags och där spelade ett tjejband, Cikoria, de sjöng fantastisk stämsång. Efteråt gick jag fram till dem och sa det, att jag tyckte de var så bra och de blev så glada; ”Det är så sällan någon säger så, vi spelar, går ut, och vet egentligen inte om vi uppskattas eller inte”. Är inte det konstigt?
    Kul att du antog utmaningen, man får en bild av dig ännu mera nu. (Jag skulle inte heller komma på tanken att hoppa bungy, men flyga och åka båt i dåligt väder bekommer mig inte och jag har en dröm om att lära mig att klättra i berg, testat lite, utan utrustning och inga farliga partier. Skriva är oerhört viktigt även för mig, och jag håller på med en roman, men har givit mig två år att färdigställa ”verket”, nu är det ett och ett halvt år kvar så jag får skärpa mig, tiden går!)
    Kram

  2. 2

    Abbes pappa said,

    Vilken spännande läsning. Tack för att du tog stafettpinnen.

    Jag håller för övrigt med Märtagreta om bekräftelsebehovet. Jag känner igen mig väldigt mycket på just den punkten. Och du. Var inte rädd för att publiceras, talangen har du ju.

    Kram
    Abbes pappa

  3. 3

    Soffa said,

    Vännen! Du är underbar! Vilken ärlig lista.

    Jag måste bara göra två kommentarer:

    Du ÄR väldigt bra på att ge bekräftelse! Jag har ju känt dig länge nu och jag tror inte du egentligen vet hur glad jag har blivit många gånger för saker du har sagt… Och det är nog för att jag vet att du också är en ärlig människa som jag blir så glad. Jag hoppas att jag åtminstone har återgäldat en liten procent av bekräftelsen.

    Jag ska definitivt fortsätta tala om att du måste försöka bli publicerad för att försöka ge dig mod. Du KOMMER ju att lyckas.

    (Vem behöver äventyr? Livet innebär tillräckligt med äventyr. Jag skulle aldrig få för mig att hoppa bungyjump…

    Masarinmamman: Tack gulle! Du vet väl att det var samma dag som ni gifte er som M och jag passade på att demonstrera mot herr B. Superkallt och solsken. Och så fest på det! Glömmer jag aldrig! Kram

  4. 4

    Lisa said,

    Hej!
    Utmaningen antagen!

  5. 5

    Deercat said,

    Jag bara älskar att läsa alla dessa nakna ”sanningar”. Jag vill också yla in i kören om att bekräftelse är en livsnödvändighet för oss alla….Ibland tror jag folk använder uttrycket ”bekräftelsebehov” nedsättande om sina medmänniskor därför de inte förmår att vara generösa och visa dem sin uppskattning…..

    Men att få bekräftelse och uppskattning är det mysigaste som finns….De flesta av oss är svältfödda på uppskattning…
    Eftersom det är så emotionellt snålt på den fronten så tycker jag vi bildar kedja och gör en lista över SJU personer vi vill visa vår uppskattning och bekräfta något hos var och en….Pay it forward kanske….
    Och du….om du inte vågar vara modig nu…NÄR ska du vara det då….?
    Livet är NU!
    Varm och innerlig kram….till dig som har orden…och jag hoppas det är ok att jag länkar till dig…. ;)

    Masarinmamman: Vad kul att du gillar Masarinmamman! Och jag ska fundera över det där med modet. Absolut. Måste bara samla på mig lite…

  6. 6

    Sara said,

    Jag jobbar på min lista. Den blev lite för lik din. Vi har en del nojjor gemensamt :-) Jag jobbar lite mer på den så dyker den kanske upp imorgon.

    Jag är redo för ett parti scrab igen snart, förresten!

    Kram

    Masarinmamman: Jag ska genast dra igång ett nytt parti!

  7. 7

    Helena said,

    Hej Masarinmamman!

    Jag vill bara säga att jag blir så glad och peppad av att läsa din blogg och dina mail. Jag tycker du verkar vara en osedvanligt klok och bra person. Jag blir stärkt och peppad inför att ta emot ett barn med Downs syndrom.

    Kram Helena

    Masarinmamman: Jag kan bara säga detsamma till dig Helena! Du är modig och stark och kommer bli bästa mamman! Vi hörs snart igen. Kram!

  8. 8

    Lisa said,

    Hej igen!
    Nu har jag läst hela din blogg. Du skriver verkligen bra. Du borde bli publicerad! Jag har lite idéer. Mejla på lisa@iverstam.se om du vill diskutera.

    Masarinmamman: Jag ska samla lite mod och maila dig!

  9. 9

    Ska fixa detta pa nästa lediga tillfälle!

    Kram pa er!

    Pst- Nästa gang vi är i Stockholm med mini.lusen (aka Vince) kanske vi kan sla vara kloka huvuden samman o träffas?

    Masarinmamman: Det vore verkligen kul att träffas IRL. Hör gärna av dig när ni planerar nästa stockholmsbesök!

  10. 10

    c said,

    Spännande! Jag önskar jag kunde ge dig modet för det är tydligt att du har gåvan – har du dessutom idéerna så är ju hälften vunnet. Lycka till med dina val. Det är så fint att få följa er. Kram från Odenplan.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

