Titta lampan?

Masarin viftar otåligt med armarna när jag gör tecknet för att äta. Jag gör tecknet för duktig när han sedan kryper till en leksak jag har i handen. Han ler nöjt mot mig med en blick som säger att det är väl klart att jag är duktig!

Storebror är grym på tecken. Han kan redan fler än M och har själv valt sitt eget personliga tecken. Jag är ett troll, säger Bombadill och viftar med högerhanden vid örat. Passar honom perfekt. Han tycker att Masarinen också kan ha tecknet för troll som sitt eget och tycker vi är tråkiga när vi invänder att det kanske blir lite krångligt med två troll i familjen.

Masarin älskar när vi viftar med händerna och nu måste vi bara övervinna den lätt genanta känslan mot att göra detta även när vi är på bortaplan.

Men tecknet för lampa gör vi aldrig. Vi måste lida av lampbrist i vår familj för jag kan inte minnas att vi ens tittade lampan när Bombadillen var liten.

– – – –

Nyårslöfte 1: Börja göra tecknet för lampa (håll en knuten hand i luften och spreta snabbt ut med fingrarna).

Nyårslöfte 2: Sluta vara generad.

4 svar so far »

  1. 1

    Anna said,

    Det är ganska svårt att komma över ”det pinsamma” med att teckna även ute bland andra människor än den innersta kretsen. Den som gör det bäst i vår familj är storasyrran, hon är en riktig hejjare på tecken.
    Jag ska göra det även till mitt nyårslöfte att bli bättre på att teckna – även om just lampa är det tecknet vi använder flitigast! :-)

    Kram och Gott Nytt År till er alla!

  2. 2

    grodansmamma said,

    I vår familj står pappa Thomas för det modiga vad gäller tecken osv. Satt på Sturegallerian i veckan och fikade. Elsa vaknade och ville vara med. Thomas tecknar ”Sovit gott” och drar av lite ljudsekvenser ”övö ödö, öbö”. Elsa är genast med på noterna och börjar babbla. Jag tittar mig omkring och många är de som tittar på oss, särskilt den höggravida kvinnan brevid. Först tänker jag – Nej sluta Thomas, men sedan vad sjutton gör det. Elsa är glad, hon kommunicerar med oss, vi har det bra, latten är god, det är varmt och skönt. Sjunker tillbaka i fåtöljen och är istället stolt över min man som vågar…

  3. 3

    Märtagreta said,

    Min guddotter, tillika min dotters gudmor har talhandikapp. Nu är hon sjutton och jag minns när hon började språkskola på fastlandet hur stolt hon var över sitt teckenspråk och hur hon ivrigt ville lära mig alla nya ord. Idag tecknar hon bara med sina kompisar på skolan, med mig pratar hon bara ”som vanligt”. Hon är modigare, vågar ”tjata” tills jag fattar och till och med ringer, trots att det lika gärna kan vara mina söner som svarar eller guben. Det är bra nyårslöften du ger, var stolta över era tecken och om det kan vara någon tröst så var inte lampa det första ordet jag lyckades lära mitt barn heller. Konstigt nog så är det det ord som man förväntas lära sina barn först nästan, men min dotter tyckte inte det var intressant att vi tände/släkte och tjatade lampa. Här var det ”mu” och ”bä” och mamma och pappa som gällde. Idag är det ”Ila kan” och ”Nej mamma” som är ”favvoorden”, mycket användbara :-)
    Gott Nytt År på dig och hela familjen!

  4. 4

    Anna said,

    Jag är logoped och jobbar ofta med att prata om och lära ut tecken (och annan alternativ kommunikation) till mammor och pappor. (Och för den delen till farmödrar och morbröder och syskon). Och jag erkänner: jag tjatar ofta om lampan. Lampan är ett av mina standardexempel när jag pratar om att man ska kommunicera om det som barnet tycker är spännande. Jag känner nu ett starkt behov av att förnya mig…

    Din blogg är ett fantastiskt sätt att byta perspektiv för ett tag, att kliva ur yrkesrollen och låna familje- och vardagsperspektivet. Dessutom skriver du väldigt underhållande. Jag tror helt faktiskt att din blogg gör mig till en lite bättre logoped.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

