Lucia är coolast

Ibland blir jag trött av att vara minoritet i den här fina familjen. Var jag vänder mig snubblar jag över bilar, riddare, peter pan-knivar och kalsonger (eller för all del kockmössor, rakhyvlar, gangsterfilmer och kalsonger).

För storebror försöker jag balansera med mitt bästa vapen – böcker. Funkar bra såtillvida att han i alla fall älskar berättelser och sagor av alla slag. Men när det kommer till lekar är allt chanslöst mot det som spindelmän, sjörövare, tjuvar eller farliga tigrar kan hitta på. Det är ju coolt, mamma.

Jag lyfte därför ett förvånat ögonbryn när Bombadill annonserade att han skulle vara Lucia på dagis. För säkerhets skull surfade jag fram bilder på allehanda luciatåg som vi sedan tittade på. Jag pekade på de olika alternativen (och skämdes när jag insåg att jag aldrig skulle gjort detta om jag haft en dotter som velat vara pepparkaksgubbe). Anyway. Bombadill lade huvudet på sned. Mamma, jag ska vara Lucia. Hon är coolast.

Givetvis! Lucia som står längst fram och har mest bling.  C o o l a s t !

– – – – 

Mitt jämställdhetshjärta värker av ömhet när jag stryker det inlånade lucialinnet. Och ta mig tusan strålar det inte en stjärna förunderligt blid därute?

10 svar so far »

  1. 1

    Oj vad cooolt!!! Tuff grabb du har!

  2. 2

    Matilda said,

    Heja Lucia du är bäst faktiskt. Det är så härligt att våga göra något som ingen annan gör! Skicka bilder till moster!! Sankta Lucia! Själv tänkte jag ha glitter i håret.

    Masarinmamman: Lovar att dokumentera :-)

  3. 3

    grodansmamma said,

    Tufft! Vilhelm ska vara stjärngosse trots att alla polare ska vara tomtar och pepparkakor. Stjärngossen ser i hans ögon ut precis som en trollkarl med ett magiskt spö och en trollerihatt….

    Masarinmamman: Barn ser det vi inte ser. Fantastiskt och heja Vilhelm!

  4. 4

    Emma said,

    Härligt med lucia!
    Tänk vilket starkt barn du har uppfostrat, som vågar stå för det han vill
    och det är ju klart, lucia är helt klart coolast :-)

  5. 5

    Ahh vilken cool kille! Cool mamma ocksa!

    Tjing!

  6. 6

    Sara said,

    Heja Bombadillen! Vår dagisgenusfröken skulle älska honom. Min son är redan förlorad i Lucia-genus-slaget, men min dotter ska vara pepparkaka – fast då i gummevarianten… Hoppas att Bombadillen vågar stå på sig och inte får höra en massa taskiga kommentarer. Jag tänker inte så mycket på de andra barnen utan kanske främst på föräldrarna…
    Kram
    Sara

    Masarinmamman: Bra dagisfröken ni har! Jag pratade faktiskt med Bombadillens dagis och de tog upp det på samlingen. ”ALLA kan vara Lucia” :-) Återstår då föräldrarna. Hoppas de är kloka också…

  7. 7

    Tinni said,

    Det är ju så solklart: lucia är coolast. Härligt att bombadillen var en av de första killarna som kom på det!

  8. 8

    Lena said,

    Vi fick en lapp fran var Brittiska skola i Kairo dar det stod att man inte fick ta med leksaker in till skolan (vilket ju ar ok, kan skapa problem o man tappar bort etc.)…men ”tjejerna far ta med hopprep och killarna fotboll” – jag flog nastan i taket av ilska!! Sverige ligger sa sa langt fore nar det galler jamstalldhet, och debatten om det pa dagis o skola. Men helt hopplost ar det inte for Oskar har nastan alltid pa sig en princessklanning o en tiara nar jag hamtar honom pa dagis. ”Han ville ha den igen” sager froknarna!

  9. 9

    mammapappabarn said,

    Min lillasysters lilla kille valde också att vara Lucia. Tror jag det, man får ju gå först :)

  10. 10

    ylva said,

    Åh vad härligt, du måste maila bilder på den coolaste Lucian i Täby. Poppi ville vara gris men i brist på kostym blev det tomtenisse (obs Nisse- absolut inte Nissa, det fick jag minsann bannor för att jag kallade henne ;))


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

