Hemmakatter och stadsråttor

Masarin och jag har blivit hemmakatter. Det är en liten blandning av hösten, några envisa förkylningar, att jag redan en gång avnjutit kaffe latte-bebisbio-mammagrupp-lunchpåstan-morotskakeracet och att jag märkt att Masarinen själv trivs bäst med friden hemma. Katten Abbe är också nöjd. Hans flock är ju nästan alltid samlad!

Men det är inte som att vi blivit folkskygga. Vi tar det bara lite lugnare. Vi tar det i Masarintempo.

Och det händer att jag lämnar pojkarna till M för att åka in själv och göra vuxensaker. Då känner jag mig som Fantomen när han lämnar djungeln för att gå på stadens gator som en vanlig man. Det far som ett lyckorus genom hela mig när jag glider med i stadens tempo. Bye bye hemmakatt. Här kommer stadsråttan!

3 svar so far »

  1. 1

    ylva b said,

    åh, det där känner jag igen. Det tog sin tid men nu är det himmelskt när jag lyckas vara i samma tempo som Popplan hemma, så lugnt och skönt. Sedan kan man få vara fantomen på stan också, det gäller bara att välja rätt stunder för stadstempot :)

  2. 2

    Sara said,

    Jag minns också känslan av att åka tunnelbanan helt själv utan barnvagn, utan att ha nappar och bananer redo i alla fickor inför stundande kriser. Det är sjukt härligt i början, vilken frihetskänsla, precis som fantomen :-) Du är så underbart bra på att hitta de rätta liknelserna!

    Tyvärr så falnar ju den där charmen, nyhetens behag med den där morgonfyllda tunnelbanan – det finns ändå aldrig några sittplatser – och jag längtar efter att se på världen tillsammans med barnen igen.

  3. 3

    C said,

    Men du – nu har jag missat att läsa på ett tag och du skriver ju så att håren på armarna krullar sig. Fantomen på stan är ingen kattskit – stadskatter måste få tassa fritt ibland för att behålla spänsten. Tack igen för att du delar så fint.!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

