Ord som stör

Jag har så svårt för ordet störning. Det känns precis som när man får fel frekvens på radion. Varje gång jag själv säger det liksom gnisslar det i hela mitt inre system. Masarinen har en utvecklingsstörning. En språkstörning. Det är som ett osynligt hinder läggs framför honom och alla masarinbarn när man säger det. Det ger liksom fritt utrymme för all okunskap och alla fördomar man har i sin lilla kunskapskorg.

Jag tycker bättre om annorlunda. Långsam. Special. Speciell. Masarin.

Men just störning. Det är så… Begränsande.

5 svar so far »

  1. 1

    grodansmamma said,

    Håller med! Klarar själv inte av ordet utvecklingsstörning, känns så fel och så hårt när jag tittar på lilla underbara Elsa. Väljer att säga att hon är en tjej med speciella färdigheter och särskilda egenskaper. Känns hundra gånger mer rättvisande än störd….Jämfört med vad?

  2. 2

    Anna said,

    Jag har oxå väldigt svårt för detta ordet, samt att det är helt okej att ”klumpa ihop” alla barn med DS som de barnen.
    Mitt lilla troll låg på sjukhuset härom veckan, och var som alltid på topphumör -lunginflamation till trots. Då säger läkaren; – ja, de är ju alltid så glada de här barnen. Förr när alla var på instution var det dessa barn som gjorde alla andra glada.

    Ingen klumpar väl ihop oss ”normala” som glada, arga eller nåt alla. Vi är väl alla individer?

  3. 3

    C said,

    Begränsande sa Bull. Speciell är mycket bättre. Och ihop med Masarin i samma mening låter det dessutom så mjukt. Och egentligen: Måste man vara så jävla vanlig då? Så jävla ospeciell och obegränsad och ostörd? Vi är ju rätt speciella allihop, ju – men allt ska normaliseras och allt som inte passar in i normalkakformen får uddabeteckningar. Så länge man vet att en individ är en individ så borde det ju räcka så – alla fattar ju ändå. Äh – ursäkta mitt insnurrande, men ibland blir jag bara så trött på de många orden och omskrivningarna och särskrivningarna och kringskrivnignarna och omformuleringarna och viljan att sortera alla så hårt.

  4. 4

    Sara said,

    Mmmm, men då är ändå ‘störning’ rätt ok i jämförelse med att säga att x eller y är utveccklingsstörd. DET får det att skramla och gnissla i _mina_ system.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

