Demons out

En av de mest surrealistiska sakerna som hände efter att Masarin kom till oss utspelade sig i det lilla rummet hos vår kurator. Jag är inte bra på förlossningar. Innan storebror föddes trodde jag det men jag visade mig vara mer av rädd än av kvinnlig urkraft. Eftersom Masarinens förlossning var komplicerad föreslog kurator C att vi skulle få prata med någon. M och jag tänkte att det skulle nog bli ganska skönt att med en psykolog faktiskt gå igenom exakt vad som hände.

Men psykologen föreslog en annorlunda metod där hon och jag satt på varsin stol mitt emot varandra. Den kan bäst förklaras som att jag genom sessionen skulle förlåta alla svåra känslor och kunna lämna förlossningen bakom mig. Det var även handpåläggning och där satt jag med hennes varma händer på min panna och upprepade de meningar som skulle hjälpa mig att gå vidare.

Efteråt berättade M att det enda han hade tänkt på var Fletch. Demons out väste M som den värsta pastor Farnsworth och sedan fnissade vi helt hysteriskt. När vi tänkte på att jag även hade förlåtit den knasiga barnläkaren som gav oss beskedet om att Masarin har downs syndrom kändes det så surrealistiskt att vi skrattade så att tårarna sprutade.

Men ändå. Det var väldigt annorlunda men ändå förlösande på ett lite oförklarligt sätt. Och det är väl så det är när demonerna fladdrar iväg.

 – – – – –

Igår satt jag på tåget in till stan. Jag läste Carina Nunstedts berättelser om sina två förlossningar. Det stockade sig i halsen och ögonen blev blanka. I tanken kom jag tillbaka till mina egna förlossningar. Det var på något sätt skönt att läsa att jag inte är den enda som inte har världens bästa förlossningsminnen. Ja lite förlösande helt enkelt. Demons out!

1 Response so far »

  1. 1

    mammapappabarn said,

    Ha ha, det är ju inte klokt vilka intressant människor man kan hitta inom psykologskrået. Jag är säker på att det finns en överrepresentation av tokar där.
    Även om de flesta förstås är fantastiska!
    Hoppas allt är bra med din lilla familj! Läser din blogg med lika stor entusiasm :)


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

