Läshunger

Jag läser mycket. Baksidor på mjölkpaket. Morgontidningen. Romaner. Offerter. Annonser. Magasin. Nätet. You name it.

När Masarin kom slutade jag läsa. På mitt nattduksbord låg en stor trave julklappsböcker. Allt orört. Vännerna pratade som vanligt om läsvärda böcker, jag kunde inget att tillföra.

Stieg Larsson blev min förlösare. Första boken i princip trycktes i min hand på resan ned till Paris. Trögt till en början. Spontant köpte jag ändå andra boken. Drabbades plötsligt av läshunger! Läste på nätterna, när Masarin sov och sista sidorna på en parkering vid ett köpcenter. Plötsligt kunde jag lämna masarinvärlden och bara omfamnas av någon annans verklighet.

Välkommen älskade lässommar.

6 svar so far »

  1. 1

    Sofia said,

    Älskade vän,

    går in med jämna mellanrum och läser i kapp din blogg. Jag har sagt det förut, och säger det igen, du skriver så fantastiskt fint och kärleksfullt. När livet har blivit ännu ”vanligare” kanske du orkar tänka på att ge ut din blogg i bokform. Jag tror att den skulle kunna bli ett stort stöd för andra i samma situation. Och en ögonöppnare/underbar kärlekshistoria för alla andra.

    Du måste bli läst av fler!

    KRAM och PUSS! Och en underbar sommar till er alla fyra!  

  2. 2

    Petra said,

    Jag blir glad att det (äntligen ;-)) finns nya inlägg. Hoppas att ni får en underbar sommar med mycket sol, bad, läsning och allmänt mys. Jag ser fram emot vår rosélunch i augusti. Kram

  3. 3

    Ann said,

    Stieg Larsson är jättebra! Har också sträckläst honom och böckerna blir bara bättre och bättre.
    Nu efter några år har jag också äntligen lyckas få ”inre ro” att läsa och drömma mig bort. Annars cirkulerar det så många måste-göra och planera-tankar i huvudet på en.

    Ha det bra med er!

  4. 4

    Sara said,

    Jag kan inte heller läsa när tillvaron är lite orolig. När jag läser mycket så har jag frid i sinnet. Glad att höra att du läser igen, bra indikator på att läget är på väg åt rätt håll! Jag måste rekommendera en bok som jag just läste ut. En skruvad och tankeväckande bok som tumlar om alla tankar man har om tiden. En helt osannolik men ändå så absurt realistisk kärlekhistoria. ”Tidsresenärens hustru” av Audrey Niffenegger.
    Kram

  5. 5

    Ce said,

    Haha! Jag känner exakt samma – och det var exakt samma fenomen för mig i sommar. Motvilligt tog jag mig an första boken och sen kunde jag inte sova på nätterna och när bok två var slut tog jag bilen och susade snabbt in till närmaste bokhandel för att handla tredje delen. Och sedan dess har det bara snurrat på – bok efter bok efter bok slukas. Grattis till den återfunna lustan!

  6. 6

    Soffa said,

    Vännen!

    Det var så kul att träffa er i Varberg! En av sommarens höjdpunkter! Och M lagar lika god mat som vanligt ;-)

    Du måste bara läsa Anna Gevaldas Tillsammans är vi mindre ensamma – det är mitt hetaste boktips just nu.

    Kram!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

