Kan man vara en vanlig mamma?

Alla människor som får barn hanterar sin nya roll på olika sätt. Några fortsätter ungefär som förut, för andra förändras allt. Med Bombadill var vi nog ganska vanliga storstadsföräldrar som fick ett något mer begränsat uteliv än tidigare men som ändå ganska sällan började meningar som handlade om just vårt barn.

Redan när vi bland de första gångerna träffade kurator C minns jag att vi pratade om det. Jag sa att jag var rädd för att bli den där down syndrom-familjen som andra tittade på och kanske tyckte lite synd om. Jag ville heller inte bli den där mamman som lyfte fram mitt down syndrom-barn i alla sammanhang. Jag ville bara fortsätta vara vanlig mamma. C sade att allas reaktioner var olika, för en del var det en del i bearbetningen att bli just den där down syndrom-familjen.

Visst förändras vårt liv nu när masarinen kommit till oss. Ibland känns förändringen nästan inte alls. Ibland känns den förtvivlat stor. Som mamma vet jag inte om jag förändras. Lite skörare kanske. Lite starkare kanske. Kanske bara som vilken tvåbarnsmamma som helst.

1 Response so far »

  1. 1

    Cecilia said,

    Jag har en trebarnsfamilj hemma i min hemby som också fick en masarinbaby – om jag minns det rätt var masarinen mitt i barnaskaran, dvs tvåan. Men de var en helt vanlig familj – en familj med två normalstörda barn och en masarin – och så var det inget mer med det. Jag mindes dem direkt när jag läste din blogg första gången – att de ju var som alla andra och inte alls en familj man tyckte synd om eller som var annorlunda. Visst minns jag att de hade det jobbigt ibland, men det har sannolikt alla föräldrar med tre barn – kanske behövdes det lite extra omsorg med ett masarinbarn i mitten, vad vet jag, men jag minns just att de var (ÄR) en familj precis som vilken som helst. Jag hoppas på er!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

