Sound of Silence

Så tysta som M och jag var under alla undersökningar av Masarin, så tysta har vi nog aldrig varit. Första hjärtultraljudet satt vi förlamade, i total chock. Ena minuten var vi på väg hem från bb, nästa sitter vi i ett litet varmt rum på neonatalen. Det enda som hörs är surrandet från sjukhusutrustningen. Annars knäpptyst.

Så fortsatte det. Röntgen av höfterna. Tyst. Ögonundersökning och hörseltest. Tyst. Under den andra långa långa hjärtundersökningen på Astrid Lindgren orkade vi knappt andas. Alla vi mötte under den här tiden var vänliga, lågmälda och empatiska. Vi måste ha sett mycket rädda och mycket trötta ut. Aldrig har tystnad hörts mer än då.

Masarin själv tog sig lugnt, ofta sovande igenom alla undersökningar. Han var väl den enda som visste att vi inget behövde frukta.

1 Response so far »

  1. 1

    Dan said,

    Jag känner så väl igen mig i det du skriver från när våran hjärtfelskille föddes. jag var tyst, jag knep ihop händerna och önskade att allt bara skulle vara bra eller i alla fall omedelbart bli bra eller åtminstonde inte vara så dåligt. Jag bad helt tyst böner vilket jag aldrig annars gör. Jag tittade mer på the machine that goes ping än på vårt barn. Jag tänkte på livslånga vistelser i syrgastält. Jag kände att läkare och sköterskor var så proffsiga men ack så svala, neutrala och tysta. Men så när de stack honom så han skrek så det överröstade alla maskiner, då brast allt, då ville jag bara rädda vår lille V från allt.
    Att Masarinen mest sov och tog det lugnt det var nog en lisa för er, hans milda sätt hjälpte er att inte bryta ihop totalt, han är säkert som du antyder en mycket omtänksam liten kille!

    Masarinmamman: Jag minns så väl när V föddes och den minst sagt dramatiska start som ni fick. Det är verkligen så där filmiskt och utanföraktigt att det nästan blir overkligt.. Ändå var ni med om det. När man idag ser V stövla omkring på det självklara sätt som bara 4-åringar kan är det svårt att tro att han föddes som hjärtfelskillen.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

