De gillar att fika

Vår kurator C hjälpte oss även att ringa jobbiga samtal. Hon ringde till BVC och berättade att vi fått en liten masarin. Första besöket var ett hembesök och bvc-tanten (som absolut inte var någon tant, hon är yngre än oss, jag förstår inte var det där uttrycket kommer ifrån) berättade att hon hade träffat många downsbarn och att hennes moster som nu var 60 år också hade downs syndrom. Jag tänkte att henne kunde man nog fråga det mesta så jag laddade lite och frågade sedan om varför alla med downs var så tjocka.

Svaret var ganska långt och handlade om allt från ämnesomsättning till ett mer begränsat tankesätt som inte alla gånger förknippar mat och motion på samma sätt som vi kanske gör. Och så avslutade hon med:

”Och ska man vara helt ärlig – de gillar att fika!”

Denna mening var kanske den första som fått mig och M att skratta sedan Masarinen kom. M sa, ja då har han kommit till rätt familj för vi gillar också att fika. Själv tänkte jag att det kanske hade varit bättre för Masarin att komma till värsta friluftsfamiljen. Men vilken rik mening det där är. För första gången kunde jag se en positiv bild i Masarinens framtid. Där sitter han tillsammans med sina vänner runt ett bord. Och gillar att fika. Man kan ha ett sämre liv.

6 svar so far »

  1. 1

    Hanna said,

    Hittade din blogg av en slump och blir alldeles varm av att läsa om er sorg och er lycka! Masarin verkar vara en hjälte och hjältar ska man ta hand om lite extra, för dom växer minsann inte på träd!
    Jag och min dotter kommer att följa era eskapader och även bjuda på några utav våra från min blogg.

    De varmaste av kramar
    Hanna & Una

  2. 2

    Ann said,

    Oh vad jag känner med er. Både sorg och glädje. Jag log åt dina tankar angående alla fördomar om DS-barn/vuxna för jag tänker samma sak. Det där med teater och att dom är runda. Kan ju berätta att min bästis kusin har DS. Hon är lika gammal som oss (34 år) och en gladare tjej finns nog inte. Hon livar upp alla kalas. Hon bor på ett hem men är ute mkt och har hur många vänner som helst. Ibland kan man avundas hennes liv, allt är så enkelt för henne, hon bekymmrar sig inte för småsaker. Själv går man ju omkring o vill tjäna mer pengar, jobba mer och oroar sig för vad folk skall tycka o tänka. Det gör inte denna tjej! Och ja- hon älskar att sjunga och brukar alltid ha en sångshow med senaste hitsen från Svensktoppen. De är inte blyga och gör det som faller dom in, på gott och ont. Jag hoppas att du fortsätter skriva om ditt liv för oss om ert liv. Det är intressant och man får sig en tankeställare att man tar det ”normala” för givet. Lev väl och krama varandra! Kram Ann

  3. 3

    Anna Karin Dandenell said,

    Min kusin skickade mig din blogg. Sitter här och gråter av glädje och sorg. Du skriver så fint. Masarinen-så mjukt och fint. Vilken resa ni redan har gått igenom.
    Jag kommer med sannolikhet tänka på er genom livet när jag fikar.
    Kram från Anna Karin

  4. 4

    Tina said,

    Fikastunderna blir aldrig desamma igen nu när jag har läst din blogg! Tack! :-)

  5. 5

    Sara said,

    Hihihi, vet du vad – det är faktiskt en sån sak som vi pratat om och som jag skojar med våra grannar om. Att i framtiden, när de andra barnen på gatan hänger på torget inne i stan, då kommer Lukas komma och ringa på hos dem och fråga om han får komma in och fika :-D

    Vilken grym BVC-‘tant’ förresten!

  6. 6

    mLi said,

    Hittade just din blog och läser med tårarna i ögonen och ett leende på läpparna. “Och ska man vara helt ärlig – de gillar att fika!” var det bästa jag läst på hela veckan.

    Masarinmamman: Du ska veta att vi fortfarande skrattar åt detta med fikandet :-) Fint att du hittat hit!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

