Norra Europas bästa kurator

Vi hade precis fått bekräftat att vår fina lilla bebis hade fötts med en extra kromosom. Jag satt som förlamad i soffan i det lilla rummet. M satt bredvid mig och masarinen låg i mitt knä. Han var sex dagar och nu var hans hår alldeles vått eftersom mina tårar droppade rakt ner i huvudet på honom. M grät också och efteråt var han alldeles säker på att även C hade gråtit. Jag trodde att hon kanske hade ögoninfektion eller så var hon bara var förkyld. Så här i efterhand är jag inte lika säker.

Jag har aldrig tidigare pratat med en kurator. Jag tänkte att det här kommer bli helt genant eftersom jag inte har något att säga. C var fantastisk. Hon nystade upp den hårdaste knut som någonsin funnits i mitt bröst. Hon fick både mig och M att prata om alla helt kaotiska tankar som for i våra huvuden. Hon sade helt lugnt att vi befann oss i kris. Jag minns att jag då frågade henne hur länge vi skulle befinna oss där.  En vecka ungefär svarade C. Jag minns att jag tänkte att en vecka, det ska jag nog stå ut.

I journalen skrev C in att bebisen kallades Masarin. Varje gång vi sedan träffade henne pratade hon alltid om lilla masarin och hon tyckte att det var ett så fint namn på vår lilla bebis. Jag har svårt att tänka på C utan att få tårar i ögonen. Ibland känns det som om hon räddade våra liv.

2 svar so far »

  1. 1

    Elin said,

    Jag blir tårögd när jag läser din blogg. Jag pluggar första terminen på arbetsterapeutprogrammet och har en dröm att antingen jobba inom psykiatrin eller inom barnhabiliteringen. Jag blir rörd & tårögd när jag läser om hur ni blivit bemötta och det är precis en sådan arbetsterapeut jag vill bli. Som kan stötta, beröra och få patienterna och deras familjer att känna sig trygga i ett kaos.

  2. 2

    […] M var med Masarin på ögonundersökning på förmiddagen. Efteråt fick han ett längt efter den kurator som tog hand om oss när vi fick veta att Masarin hade downs syndrom så han letade sig fram till […]


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

