Vad tänker ett syskon?

Förra året kontaktade  psykologen Christina Renlund mig. Vi hade tidigare haft kontakt i samband med att jag medverkade i hennes bok Litet syskon. Den här gången gällde det ett projekt inom Syskonkompetens där man skulle göra en serie med filmer om hur barn funderar kring sitt syskon med funktionshinder. Jag pratade med Bombadill under några kvällar och resultatet blev den här lilla filmen:

Jag lärde mig en del av det där samtalen med storebror. Att han känner ett ansvar för Masarin. Att han har utvecklat en empatisk förmåga. Men att det är vi som vuxna som har ansvaret för barnen. Och att det är vi som föräldrar som har ansvar för att se till att tankar och funderingar tas om hand.

Ps. Masarin har lärt sig att säga Tom nu.

1 Response so far »

  1. 1

    dekorum said,

    Vilken fin liten film! :)


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.