Getting out of the darkness

Går det? Går det att resa sig efter att ha blivit knockad? Har det verkligen hänt? Hände det? Allt snurrar och sjögången sitter fortfarande i kroppen. Jag har fått tabletter så att jag ska kunna sova.

Men i mörkret tänds stjärnorna. De består av våra familjer, våra vänner och människor vi aldrig träffat. Ni kommer och tar hand om oss, ser till att vi har mat att äta och ni ringer och ni skriver till oss. Här på bloggen, på Facebook, i sms, i mail och på Twitter. Vi läser allt. Och vi gråter när vi läser och när vi träffas. Men vi får också kraft.

Vi får hjälp att sätta ord på det som hände. Och vi börjar förstå att det här inte bara handlar om Masarin eller om oss. Det här är människor som är rädda. Så rädda att de ställer till med bråk. Och att vi inte är de första som råkar ut för det. Det har varit andra bråk, om andra saker. Det här är människor som vi aldrig kan nå. Det är bara människor som vi ska hålla ifrån oss. De får bli en vit fläck på vår karta. De ska inte få komma åt oss eller vår familj.

Vi är knockade. Det är vi. Vi är i chock. Och oändligt ledsna över denna kränkning av Masarin och oförmågan att vilja möta vår familj. Och att just de, av alla människor, skulle bli våra grannar. Det är faktiskt ofattbart.

Jag tvekade om jag skulle skriva om det som hände i lördags. Tack darling M för att du fick mig att göra det. Utan er hade det bara varit mörker. Nu ser vi stjärnorna som finns där. Tack.

Och för er spelar jag Masarins låt. Den sätter exakt ord på hur det kändes den dagen jag inte längre var ledsen för att vi hade fått en liten egensinnig pojke med en extra kromosom.

I was blind, now I can see
You made a believer, out of me
I was blind, now I can see
You made a believer, out of me

I´m movin on up now
Gettin out of the darkness
My light shines on
My light shines on
My light shines on

I was lost, now I´m found
I believe in you, I´ve got no bounds
I was lost, now I´m found
I believe in you, I got no bounds

I´m movin on up now
Gettin out of the darkness
My light shines on
My light shines on
My light shines on

// Primal Scream

13 svar so far »

  1. 1

    Sara Bee said,

    :-D
    Och jag har tänkt på er hela dagen. Heja!!!!

    Vi är MÅNGA som vill ha villakvarter med folk på rymmen, grejer som flyttas och staket som inte sätts upp. ;)

  2. 2

    Bondhustrun said,

    All kärlek åt er.

  3. 4

    Ulrika Lundquist said,

    All kraft jag kan ge vill jag skicka till er! Fortsätt att skriva så att vi fattar att sådant här obegripligt händer och att vi kan stötta och göra skillnad tillsammans för en värld där rädsla minskar och kärlek ökar. Vilken underbar kommenta också ovan – staketlöshet, frihet och folk som springer över till varann

  4. 6

    Dessan said,

    Märkligt hur begränsade människors vyer kan vara. …Vad har man för syn på barn och varför inte ta chansen att lära sig och sina barn något nytt om livet…Kram

  5. 7

    AC said,

    Hejjja. HEJJA!!

    Det är sorgligt att du inte kan sova utan medicin, sorgligt att grannar bygger berlinmurar mot andra människor (STACKARS deras barn!!) men resten är gott.

    Jag har läst lite mer av ditt skrivande, om lintotten med de vackra ögonen. Blir glad av att han pratar, skrattar åt att han hämtar film på affären. Kul att läsa- du skriver så bra.

    Kram!
    /AC

  6. 8

    fullofmind said,

    Masarin är så fin! Lyckliga er som har honom. Låt ingen få er att tro något annat. Han är den som öppnar ögonen. Utan honom hade ni kanske inte fått reda på exakt vilka idioter era grannar är. Stackars deras barn.

  7. 9

    Helen said,

    Hej!
    Kom in här då jag läser Jessica R blogg om lilla H. När jag läst om okunskapen era grannar uppenbarligen har så kände jag bara….. Vilken lycka det hade varit för mina barn,1år och 2år, givetvis för oss vuxna oxå, om vi skulle få en grannfamilj som eran. Det finns så mkt fördommar och de försvinner med erfarenhet och kunskap.
    Kämpa på!!! Ni är bara så❤❤❤❤❤❤❤

  8. 10

    Milla said,

    Helt vansinnigt! Det är nästan så man inte tror det. Och detta är 2013?! Samla kraft och sträck på ryggen! Ni ska vara stolta, de ska skämmas för att de är så rädda. Och osmidiga. Och helt galna. Hjälp, ibland blir jag rädd för världen vi lever i. Kram

  9. 11

    Lotta said,

    Jag har under en längre tid följt din blogg och fått mig många skratt och känt en oerhörd glädje när jag får följa dig och er familj.
    Tack för du har släppt in mig/oss till småglimtar från ert liv. Förstår att livet med Masarin kan vara jobbigt och krävande många gånger men det jag inte förstår är ändå reaktioner som dessa från era grannar..
    Herregud de ska föreställa vuxna och dessutom ha ansvar för barn.
    Att de är så inskränkta, okunniga och oempatiska och dessutom överför detta på sina barn är skrämmande. Sverige borde få vara en plats där alla är välkomna och accepterade oavsett en extra kromosom eller inte!!
    Kämpa på och fortsätt bara vara er själva och så får vi hoppas att era grannar övervinner rädslan för det annolunda och en dag kommer och besöker er som vuxna människor.
    Kramar till er!

  10. 12

    Helen said,

    Kramar och värme till Er! ❤❤❤❤❤❤❤❤

  11. 13

    irrhönan said,

    Augusti har gått, och snart september också. Jag gled in hit från Abbepappan, läste och förfasades och nu sitter jag med blanka ögon och tänker på er.

    Jag tänker på en resa in till stan för några år sen, som jag gjorde med tåget och alla barn i min ene sons klass. Mitt emot oss satt två tjejer med Downs syndrom, och det samtal vi fick igång var helt fantastiskt. Först tvekande från barnens sida, sen med värme och öppenhet. Plötsligt hade två ”konstiga” tjejer från fritidshemmet för ”speciella barn” som ligger intill sonens skola blivit till två människor med humor och åsikter och insikter. Och kontakter skapades, murar revs, och det var fint att vara med om.

    Jag önskar att dina grannbarn får en liknande upplevelse.

    All styrka och kärlek till er!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.