Om att ta till sig en historia

Jag började blogga i maj 2007. Det blev min ventil, ett sätt att förstå och hantera alla tankar och känslor som snurrade runt i mitt huvud sedan Masarin kommit till vår familj. Att vara en del i andra bloggares nätverk var inte något som jag då ens funderade över. Men efter ett tag började jag få besök av människor som jag inte kände sedan tidigare. Andra som bloggade. Och jag började läsa. Andras bloggar, andras berättelser och historier. Och någon gång på sensommaren 2007, eller strax därefter, hittade jag till Abbes pappa.

Hans historia var då inte kronologisk, dåtid och nutid blandade sig om vartannat. Det var som en låda full med anteckningar, en skatt, en kärlek, en oro, en historia som både låg nära och långt borta från min egen. Jag läste allt Abbes pappa skrev. Han hade en förmåga att med bild och ord skapa närvaro som idag fortfarande finns där. Och som lyckats behålla familjens integritet i en värld som lockar med exploatering.

Det var inte förrän sent den hösten som jag första gången länkade till Heja Abbe. Det var när Abbes pappa hade skrivit det här inlägget som för mig blev en sinnebild över varför alla kan ta till sig och känna sig delaktiva i hans historia.

Vi har utbytit några tankar och erfarenheter under de här åren, jag och Abbepappan. Och jag blir inte alls förvånad, men glad och stolt över att han nu är nominerad till Stora Bloggpriset.

Rösta gärna på Heja Abbe! Det är en röst för en blogg med poesi i såväl bild som text, en röst för någon som förmedlar djup istället för yta, en röst för ett barn som i olika unika varianter finns i många familjer.

5 svar so far »

  1. 1

    igunnelsblick sade ,

    Ja, han är bra, Abbes pappa. Det är du också, förresten! Från en som inte ofta ger sig till känna.

  2. 2

    Abbes pappa sade ,

    Tack snälla Masarinmamma. Vilka fina ord.

  3. 3

    Ann-Marie sade ,

    Ja han är så bra. Jag röstar varje dag. Du skriver också väldigt bra, tycker om att läsa här också.

  4. 4

    Anneli sade ,

    Kunde man hade jag röstat på dig med . Tack vare dig hittade jag till ”Abbe” och visst har han fått min röst…..

  5. 5

    Soffa sade ,

    Jag har röstat! Heja Abbe!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.